φιλοσοφία, filosofia

Το στυλό και το σπαθί

Said[7]

MARTEDÌ 4 FEBBRAIO 2014
La penna e la spada
blackblog francosenia

 

Το στυλό και το σπαθί

 

David Barsamian: Εσείς υποστηρίζετε πως η κουλτούρα έκανε δυνατό τον ιμπεριαλισμό, και από αυτή την άποψη παραθέτετε τον William Blake: ‘Στη ρίζα όλων των αυτοκρατοριών, βρίσκετε η τέχνη και η επιστήμη. Κατέστρεψε μια από τις δύο, και η αυτοκρατορία καταρρέει, υποκύπτει. Η αυτοκρατορία συμβαίνει στη τέχνη, όχι το αντίθετο, όπως υπέθεταν οι εγγλέζοι’.
Edward Said: Σκέφτομαι πως ένα απ’ τα κυριότερα ελαττώματα της υπάρχουσας ευρείας βιβλιογραφίας σε σχέση με τον ιμπεριαλισμό στην οικονομία, τις πολιτικές επιστήμες και την ιστορία, είναι πως αυτή δίνει μικρή σημασία στο ρόλο του πολιτισμού στη διατήρηση των αυτοκρατοριών. Ο Conrad μας δίνει μια απ’ τις πιο ασυνήθιστες μαρτυρίες, σε σχέση με αυτό. Είχε καταλάβει πως το κέρδος δεν είναι ακριβώς ο πυρήνας της έννοιας της αυτοκρατορίας, αν και σίγουρα είναι μέρος της. Αυτό που ξεχωρίζει τις αρχαίες αυτοκρατορίες – όπως τη ρωμαϊκή, την ισπανική ή την αραβική – από τις σύγχρονες αυτοκρατορίες, από τις οποίες ξεχωρίζουν η βρεταννική ή η γαλλική του XIX αιώνα, είναι πως αυτές είναι συστηματικές πρωτοβουλίες, που επιφέρουν μια διαρκή επανεπένδυση. Δεν φτάνουν σε μια χώρα, τη λεηλατούν και στη συνέχεια αποχωρούν, μόλις τελειώσουν τη λεηλασία. Οι σύγχρονες αυτοκρατορίες απαιτούν, όπως βεβαιώνει ο Conrad, μια ιδέα συνεργασίας, μια ιδέα θυσίας, μια ιδέα εξαγοράς.

 

David Barsamian: Πως εξηγείτε το μεγάλο σας ενδιαφέρον για τον Joseph Conrad και για το έργο του? Συχνά αναφέρεστε στο ‘Cuore di tenebra’, Καρδιά του Σκότους.

 

Edward Said: Δεν είναι μόνο το ‘Cuore di tenebra’ που μ’ ενδιαφέρει. Το ‘Nostromo’, που θεωρώ ένα μυθιστόρημα άλλο τόσο σπουδαίο, που δημοσιεύτηκε λίγο αργότερα, πιστεύω γύρω στο 1904, μιλά για την America Latina. Ο Conrad μου φαίνεται πως είναι ο πιο ενδιαφέρον μάρτυρας του δυτικού ιμπεριαλισμού. Ήταν σίγουρα ένας κριτικός πεπεισμένος από τα πιο αδηφάγα είδη της αυτοκρατορίας, όπως στη περίπτωση των βέλγων του Κονγκό. Ωστόσο, περισσότερο από κάθε άλλον, αντιλαμβάνονταν τον ύπουλο τρόπο με τον οποίο η αυτοκρατορία μόλυνε, όχι μονάχα τους κατακτημένους, αλλά και τους κατακτητές. Δηλαδή, η ιδέα της προσφοράς, της υπηρεσίας έφερε μαζί της την ψευδαίσθηση ικανή ν’ αποπλανήσει και να συναρπάσει τον κόσμο, ήταν μια μορφή παγκόσμιας διαφθοράς. Όταν το ζήτημα έπρεπε να είναι πλέον αυτό που σήμερα ονομάζουμε απελευθέρωση, ανεξαρτησία, ελευθερία από την αποικιοκρατία και τον ιμπεριαλισμό, ο Conrad, απλούστατα, δεν κατάφερνε να το καταλάβει. Και αυτός ήταν, σύμφωνα με τη δική μου άποψη, ένας σχεδόν τραγικός περιορισμός της προσωπικότητάς του.

 

– tratto da: La penna e la spada: conversazioni con Edward Said, di David Barsamian –

 

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s