φυλακές, carcere

Η φυλακή τελειοποιείται μέσα στον 20 αιώνα Il carcere si perfeziona nel XIX secolo

Ο άνθρωπος μέσα στο σωφρονιστικό ίδρυμα είναι το εικονικό είδωλο του αστού τύπου που πρέπει να προσπαθήσει να γίνει στην πραγματικότητα …

Αυτοί (οι φυλακισμένοι) είναι η εικόνα του αστικού κόσμου της εργασίας έτσι όπως τον σκέφτηκαν μέχρι τις ακραίες του συνέπειες, που το μίσος των ανθρώπων γι αυτό που πρέπει να κάνουν στους εαυτούς τους θέτει σαν έμβλημα του κόσμου …

Όπως – σύμφωνα με τον Tocqueville – οι αστικές δημοκρατίες, διαφορετικά απ’ ότι οι μοναρχίες, δεν βιάζουν το σώμα, αλλά επενδύουν κι επιτίθενται απευθείας στην ψυχή, έτσι οι ποινές αυτού του συστήματος προσβάλουν την ψυχή. Τα θύματά τους δεν πεθαίνουν πλέον δεμένα στον τροχό για ατέλειωτες ημέρες και νύχτες μακρές, αλλά καταστρέφονται πνευματικά, παράδειγμα αόρατο και σιωπηλό, στα μεγάλα σωφρονιστικά κτίρια, που μόνο στο όνομα, ή σχεδόν, διαφέρουν από τα ψυχιατρεία.

[M. Horkheimer, T. W. Adorno, Dialettica dell’illuminismo, Torino, 1996, pp. 343, 344]

Eastern-State-Penitentiary-primo-carcere-del-mondo-Foto-www.easternstate.org_

Η θεσμική υπόθεση – το να δίνουν προτεραιότητα στην στιγμή του εγκλεισμού δηλαδή – έγινε, έτσι , στην Αμερική του πρώτου μισού του Οχτακόσια, το σημείο που χαρακτηρίζει όλη την πολιτική ελέγχου του κοινωνικού ελέγχου; η διαχωριστική επιλογή, όντως, που περιορίζονταν πρωταρχικά στην λύση του προβλήματος της εξαθλίωσης, σχεδόν σαν μόλυνση, εξαπλώθηκε προοδευτικά, μέχρι να αποκτήσει τον ρόλο μοντέλου παραδειγματισμού στον αγώνα ενάντια στις διαφορετικές κοινωνικές μορφές αποκλίνουσας συμπεριφοράς. … Η ανάλυση των απομακρυσμένων αιτιών της πνευματικής αποκλίνουσας συμπεριφοράς γίνεται, έτσι, όλο και περισσότερο ακριβής: η κυκλική πορεία των πληθωριστικών διαδικασιών, τα ρίσκα της κερδοσκοπίας, η ανανέωση των εμπορικών και βιομηχανικών τεχνικών, καθώς καθιστούν επισφαλή την οικονομική ζωή, τείνουν να δώσουν έμφαση στις στιγμές έντασης που, εάν προειδοποιούν κοινωνικά, επηρεάζουν αναπόφευκτα επίσης σε ψυχικό επίπεδο, ειδικότερα μεταξύ υποκειμένων περισσότερο «εκτεθειμένων» ή πιο «ευαίσθητων».

… Συνεπώς η βασική πρόθεση είναι ξεκάθαρη: μόνο ξεριζώνοντας από τον κοινωνικό ιστό το εν αγνοία προϊόν της  «αταξίας» που είναι ο τρελός, μόνο διαχωρίζοντάς τον σε ένα σύμπαν συγκεντρωτικό όπου επιτέλους μπορούν να βασιλέψουν οι βέλτιστοι κανόνες της κοινωνικής ζωής (ιεραρχία, πειθαρχία, εργασία και προσευχή) είναι δυνατόν να «θεραπευτεί», και να  «εκπαιδευτεί ξανά».

[D. Melossi, M. Pavarini, Carcere e fabbrica, Bologna 1977, pp. 172, 174]

Ludovico Einaudi – Fly

https://youtu.be/411iOnRcjAU

contromaelstrom

L’uomo nel penitenziario è l’immagine virtuale del tipo borghese che egli deve sforzarsi di diventare nella realtà …

Essi (i carcerati) sono l’immagine del mondo borghese del lavoro pensato fino alle estreme conseguenze, che l’odio degli uomini per ciò che debbono fare a se stessi pone come emblema del mondo …

Come – secondo Tocqueville – le repubbliche borghesi, a differenza delle monarchie, non violentano il corpo, ma investono direttamente l’anima, così le pene di questo ordinamento aggrediscono l’anima.  Le sue vittime non muoiono più legate alla ruota per lunghissimi giorni e notti intere, ma periscono spiritualmente, esempio invisibile e silenzioso, nei grandi edifici carcerari, che solo il nome, o quasi, distingue dai manicomi.

[M. Horkheimer, T. W. Adorno, Dialettica dell’illuminismo, Torino, 1996, pp. 343, 344]

Eastern-State-Penitentiary-primo-carcere-del-mondo-Foto-www.easternstate.org_

L’ipotesi istituzionale – il privilegiare cioè il momento dell’internamento – divenne, così, nell’America della prima metà dell’Ottocento, la nota caratterizzante l’intera politica…

Δείτε την αρχική δημοσίευση 159 επιπλέον λέξεις

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s