ανατρεπτική τέχνη, arte ribelle

KollektivA: Η Μπαλάντα της Φυλακής

Ιστορίες εγκλεισμού και απελευθέρωσης…στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

l_82755dff2b57cbe59db58351790d3e84
Συνέντευξη-Επιμέλεια: Μιχάλης Παπαμακάριος – Μουσική, Συνεντεύξεις -14/01/2016

Το άλμπουμ «Η μπαλάντα της φυλακής» των KollektivA κυκλοφόρησε το 2014 και είχε παρουσιαστεί από τις στήλες μας. Η σημαντική ανταπόκριση που βρήκε στο κοινό οδήγησε τους συντελεστές του στο εγχείρημα της θεατρικής του απόδοσης. Έτσι, και μέσα από περιπέτειες και μια αναβολή της πρεμιέρας του, φτάσαμε στην πραγματοποίηση αυτού του εγχειρήματος. Για όλες τις Κυριακές του Γενάρη οι KollektivA μαζί με 6 ηθοποιούς και χορευτές περιμένουν το κοινό στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης να μοιραστούν ιστορίες φυλάκισης και ελευθερίας. Το Periodiko δεν μπορούσε να λείψει από αυτή τη συνάντηση και κάπως έτσι βρεθήκαμε με τον Φάνη Μαργαρώνη, κιθαρίστα του γκρουπ, ο οποίος έχει γράψει τους στίχους και είναι υπεύθυνος για το σενάριο της παράστασης. Αυτή η συνάντηση κατέληξε σε αυτά που θα διαβάσετε στις γραμμές που ακολουθούν.

Πέρυσι ένας δίσκος, φέτος μια παράσταση. Πώς γεννήθηκε αυτή η ιδέα να ανέβει η  «μπαλάντα της φυλακής» στο σανίδι;

Ο δίσκος «Η Μπαλάντα της Φυλακής» εξ αρχής έγινε με σκοπό να παρουσιαστεί στο θέατρο. Στήθηκε ως concept album και όλη η δομή του είναι θεατρική. Συμπεριλαμβάνει ακόμα και κάποιες ηχογραφημένες πρόζες. Η ιστορία έχει να κάνει με έναν ανυπόταχτο άντρα, τον «Στρατιώτη», ο οποίος  αρνείται να πολεμήσει με τα στρατεύματα του Κόσμου, όταν αυτά εισβάλλουν στην Ανατολή. Ο Στρατιώτης φυλακίζεται και από εκεί ξεκινά η ιστορία μας. Πρώτη αφορμή για τη συγγραφή της ιστορίας ήταν το ποίημα του Oscar Wilde «The Ballad of Reading Gaol». Εμείς θέλαμε να πατήσουμε πάνω στο δίπολο «εγκλεισμός – απελευθέρωση» και να αναδείξουμε τον κοινωνικό εγκλεισμό, τη στέρηση των δικών μας ελευθεριών.

Μιλάτε για μια παράσταση πρωτόγνωρη για το Ελληνικό κοινό. Θα δούμε μια ροκ όπερα ή κάτι άλλο; Τι είναι η παραστασιακή ανάπτυξη ενός ροκ δίσκου που λέτε στο teaser σας;

Είναι πρωτόγνωρη σε δύο επίπεδα. Το πρώτο είναι η διαλεκτική σύνθεση της μουσικής, με το στίχο, το λιμπρέτο, το θέατρο και το χορό, όλα αυτά όμως με ένα περιεχόμενο καινούριο, φρέσκο, ανατρεπτικό,που αναφέρεται σε ζητήματα ζωτικά για τη μεγάλη πλειοψηφία του κόσμου. Εν ολίγοις, επιχειρούμε να  είναι μιαπολιτικοποιημένη επαναστατική τέχνη, που να  ξεφεύγει από τα παρωχημένα καλούπια του παρελθόντος. Το δεύτερο επίπεδο, είναι το ολοκληρωτικά ανεξάρτητο της παραγωγής. Όλη η παράσταση στήθηκε σε “do it yourself” (d.i.y.) λογική. Με συμπιέσεις κοστολογίων και απίστευτες δυσκολίες, καταφέραμε να φτιάξουμε ένα καλλιτεχνικό προϊόν που όχι μόνο βλέπει στα ίσια ακριβές παραγωγές (εγχώριες ή όχι) αλλά θα έλεγα ότι τις φτύνει και στα μούτρα.

Όσον αφορά στη μορφή, προσεγγίζει τη ροκ όπερα, το μιούζικαλ, το χορόδραμα, αλλά κινείται κάπου ανάμεσα. Επίσης, οι KollektivA είμαστε ενεργοί on stage σε όλη την παράσταση. Παίζουμε ζωντανά και συμμετέχουμε κανονικά στη σκηνική δράση με κίνηση και λόγο.

Λέγοντας «παραστασιακή ανάπτυξη» αναφερόμαστε στη μεταφορά της ιστορίας του δίσκου στο θέατρο. Εγώ έγραψα για το δίσκο τους στίχους, το βασικό σενάριο και κάποιες πρόζες, αλλά χρειάστηκε η αποφασιστική συμβολή της Χριστίνας Μητροπούλου για να γίνει όλο αυτό θεατρικό έργο, καθώς επίσης και η καταλυτική σκηνοθετική ματιά του Τάσου Μπεκιάρη ώστε να αναπτυχθεί όπως έπρεπε.

Κατανοώ ότι μια τέτοια απόπειρα έχει κάποιες τεχνικές απαιτήσεις και σίγουρα κάποιες δυσκολίες, ειδικά για την ελληνική πραγματικότητα. Συνετέλεσε αυτό στην αναβολή της πρεμιέρας σας;

Οπωσδήποτε. Ο κομπογιαννιτισμός και τα φούμαρα επικρατούν ακόμα ολόγυρά μας. Όπως επίσης η εκμετάλλευση, ο μικρομεγαλισμός και τα ψυχολογικά συμπλέγματα Όμως, χαλάλι. Προτιμήσαμε να ζημιωθούμε οικονομικά παρά να τα παρατήσουμε. Είμαστε πολύ πεισματάρηδες. Κι αφού πιστέψαμε στο project, αποφασίσαμε να το πάμε μέχρι τέλους. Σημασία έχει ότι τις Κυριακές 10, 17, 24, 31 Ιανουαρίου η «Μπαλάντα της Φυλακής» ανεβαίνει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με ένα πάμφθηνο -σε σχέση με το αντικειμενικό κόστος παραγωγής- εισιτήριο.

Η οικονομική κατάσταση δεν συνηγορεί, το αντίθετο μάλιστα, για παραγωγές με τέτοιες απαιτήσεις. Δεν σας φοβίζει αυτή η δυσκολία και πως την αντιμετωπίζετε;

Ο βρεγμένος τη βροχή δεν τη φοβάται. Είμαστε προετοιμασμένοι για τα χειρότερα και ελπίζουμε στα επόμενα.Όλοι κάνουμε κι άλλες δουλειές προκειμένου να βιοποριζόμαστε και να μην κάνουμε εκπτώσεις ούτε στη δουλειά μας ούτε και στις επιλογές μας. Ασφαλώς όλο αυτό έχει ένα σταθερά μεγάλο βαθμό επικινδυνότητας. Αλλά από την άλλη, κάποιοι έκαναν τέχνη στα βουνά με το όπλο παρά πόδα..

KollektivA3-1024x683

Συνηθίζετε να ασχολείστε με θέματα κοινωνικού και πολιτικού χαρακτήρα στα τραγούδια και τις πρωτοβουλίες σας. Θα μπορούσε κάποιος να σας χαρακτηρίσει στρατευμένο συγκρότημα. Ζούμε σε εποχή που μπορεί ένας καλλιτέχνης να στρατεύεται και τι μπορεί να σημαίνει αυτό για ένα νέο μουσικό;

Ίσα ίσα που η εποχή προσφέρεται για τέχνη που τάσσεται στο πλευρό όσων καταπιέζονται. Ποιος είναι ο ρόλος μας εξάλλου; Εμείς ξενερώνουμε απίστευτα με τα χαζοτράγουδα και με τα σαχλοθέατρα. Αλλά και αυτά, κατά μία έννοια, στρατευμένα δεν είναι; Δεν είναι ταγμένα στη λοβοτόμηση του κριτηρίου των εργαζομένων; Κριτηρίου αισθητικού και πολιτικού. Στην Ελλάδα της κρίσης υπάρχει πρόσφορο έδαφος για ανατρεπτική τέχνη. Που φυσικά δεν θα αγκαλιαστεί ποτέ από τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης, αλλά πλέον –όπως και η πείρα από το εξωτερικό αποδεικνύει- αυτός δεν είναι μοναδικός δρόμος. Κι αφού ρωτάς,ο νέος μουσικός πρώτα είναι εργαζόμενος. Με κάποιο τρόπο συνδέεται με τα μέσα παραγωγής. Υπάρχει κάποια οικονομική σχέση με αυτά. Συνήθως, οι νέοι μουσικοί- όπως και εμείς- δουλεύουν σε άλλους κλάδους. Οπότε εκ των πραγμάτων οι αποφάσεις τους πρέπει να προσδιορίζονται με άξονα τη συνείδησή τους (ατομική και συλλογική) και την ταξική τους θέση. Από κει και πέρα, ο καθένας παίρνει τα ρίσκα του, είτε από τη μία είτε από την άλλη.

Πρόσφατα κυκλοφορήσατε, σε ψηφιακή μορφή, ένα νέο single, το «Έλενα» με το οποίο αντιμετωπίζετε το θέμα της παιδικής κακοποίησης. Βιώνουμε πλέον, μια πολύ βάναυση μορφή κακοποίησης, την τραγωδία των προσφυγόπουλων που παγώνουν και πνίγονται στο Αιγαίο. Πώς επηρεάζεται, αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, ένας δημιουργός, όταν συμβαίνουν τέτοια πράγματα γύρω του. Μπορεί να βοηθήσει ένα τραγούδι, ένα άλμπουμ, μια παράσταση σε αυτή τη κατάσταση;

Το «Έλενα» είναι το πρώτο single από τον καινούριο μας δίσκο, ο οποίος αναμένεται να κυκλοφορήσει την Άνοιξη. Το θέμα της παιδικής κακοποίησης είναι ένα δυστυχώς επίκαιρο, πραγματικά ευαίσθητο θέμα, το οποίο όμως, νιώσαμε ότι έπρεπε να αγγίξουμε. Εν τέλει θεωρώ ότι έγινε πολύ σοβαρή δουλειά. Ο δίσκος είναι συνθετικά έτοιμος, οπότε μετά την πρεμιέρα ξεκινάμε ηχογραφήσεις. Ένα τραγούδι του δίσκου μάλιστα, καταπιάνεται με το θέμα των άδικων θανάτων τόσων προσφύγων, ενώ και στην παράσταση, λόγω του χαρακτήρα του Στρατιώτη, γίνεται έντονη αναφορά (με καλλιτεχνικούς όρους) σε όσα συμβαίνουν ανατολικά της χώρας μας.

Αν ο δημιουργός είναι κομμάτι της κοινωνίας και έχει τις κεραίες του ανοιχτές, δεν μπορεί παρά να επηρεάζεται. Μάλιστα είναι χρέος του να το κάνει. Οφείλει να διαχειριστεί το κοινωνικό συναίσθημα. Το αποτέλεσμα της δικής του δουλειάς, και αυτό ως κοινωνικό προϊόν από ένα σημείο και έπειτα, με τη σειρά του επιστρέφει στην κοινωνία και πιθανά συμβάλλει προς κάποια κατεύθυνση. Επομένως, ναι, η τέχνη από μόνη της δεν αλλάζει τον κόσμο, αλλά εμπνέει, καλλιεργεί, ενισχύει τάσεις.

Τι σχέδια έχετε για το άμεσο μέλλον;

Προς το παρόν έχουμε τη «Μπαλάντα της Φυλακής». Δουλεύουμε από τον Ιούλιο, έχουμε δώσει όλη μας την ψυχή και όλη μας η προσοχή είναι συγκεντρωμένη εκεί. Αμέσως μετά, μπαίνουμε στούντιο για τον επόμενο δίσκο μας, ο οποίος θα είναι σε πιο άμεση “Rock n Roll” και “In your face” λογική. Και σίγουρα την Άνοιξη ένα μεγάλο live παρουσίασης του δίσκου. Μετά.. ποιος ξέρει; Κάποιες ακόμα παραστάσεις για τη «Μπαλάντα της Φυλακής» είναι μια καλή ιδέα. Θα δούμε. Ένα βήμα τη φορά.

Info:

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Ταύρος
Τηλ.: 210 3418579

Παραστάσεις: Κυριακή 20:30, από 10 Ιανουαρίου και κάθε Κυριακή για 4 παραστάσεις
Τιμές εισιτηρίων: Προπώληση 12 € γενική, 10 € για φοιτητές, μαθητές, άνεργους. Στο ταμείο την ημέρα της παράστασης 15€.
Διάρκεια: 80’.
Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης  (Πειραιώς 206, Ταύρος), 210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 – 14:00, https://www01.forth-crs.gr/ticketshop/mcf/theatra.exe?PM=P1&id=00021_000000532#linkOk
Εισιτήρια προπωλούνται και:

  • Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσματζόγλου), Ticket Services Ωρ. λειτουργίας: Δευ. & Τετ. 09:00 – 17:00, Τρ., Πεμ. & Παρ. 09:00 – 20:00, Σαβ. 10:00 – 14:00
  • Στα καταστήματα Forthnet

Ακατάλληλο για ανήλικους κάτω των 15 ετών, απαραίτητη η γονική συναίνεση.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s