σύγχρονα κινήματα, movimenti di oggi

Zibechi: οι Συλλογικότητες ορθώνονται για την ζωή – Communities Stand Up For Life

Η Εθνική Εκστρατεία για την Υπεράσπιση της Μητέρας Γης και του Εδάφους  

The National Campaign In Defence Of Mother Earth And Territory

dsc0018_550

The campfires in Cherán, Michoacán, Mexico – οι φωτιές των κατασκηνώσεων

Του By: Raúl Zibechi

Δεκάδες συλλογικότητες που αντιστέκονται από 17 πολιτείες του Μεξικού έχουν ξεκινήσει μια μακρά εκστρατεία η οποία επιζητεί να συντονίσει τους αγώνες, να καταγγείλει τις διαδικασίες μετακίνησης πρώτων υλών από το φυσικό περιβάλλον και να προσφέρει χώρο για αμοιβαία βοήθεια ανάμεσα σ’ αυτούς που τους επιτίθεται η πρωτεύουσα και το κράτος.

»Η εκστρατεία επιζητεί έναν διάλογο και κοινές δράσεις οι οποίες θα οικοδομήσουν μια καλή μαγιά»

εξηγεί ο Gerardo Meza της συλλογικότητας εστίασης Acapatzingo, στην πόλη του Μεξικού.

»Επειδή το κράτος εκμεταλλεύεται την έλλειψη πληροφόρησης για το τι συμβαίνει στα μεγάλα έργα ωθείται εναντίον των ανθρώπων. Γι αυτό επιζητούμε να οικοδομήσουμε μη-βιολογικούς οργανωτικούς χώρους για την παραγωγή ταυτότητας στις γειτονιές και να υφάνουμε μια διαδικασία αυτονομίας στην πόλη του Μεξικού».

Ο Gerardo αναφέρεται στην Εθνική εκστρατεία της υπεράσπισης της Μητέρας Γης και του εδάφους η οποία ξεκίνησε 10 Απριλίου και θα κορυφωθεί 20 Νοεμβρίου, δυο ημερομηνίες με βαθύ επαναστατικό περιεχόμενο στο Μεξικό.  Η λαϊκή οργάνωση των ανεξάρτητων αριστερών Francisco Villa συμμετείχε σ’ αυτήν μαζί με ακόμη 180 οργανώσεις από 17 πολιτείες, ομαδοποιημένες σε εννιά περιοχές. Μια επιτροπή για την Μητέρα Γη η οποία αποτελείται από 40 μουσικούς, ηθοποιούς, θρησκευόμενους ανθρώπους και επαγγελματίες υποστηριχτές της εκστρατείας, η οποία σε κάθε δραστηριότητα ένωσε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους: από τους 1500 που πήγαν στο ξεκίνημα στην Πόλη του Μεξικού την 10η Απριλίου, μέχρι τους εκατοντάδες που κινητοποιήθηκαν για να συμπαρασταθούν στην Xochicuautla, όπου η κοινωνία αντιστέκεται στην κατασκευή ενός υπεραυτοκινητόδρομου στην πολιτεία του Μεξικού.

»Η αιχμή του δόρατος του εξορυκτικού μοντέλου είναι η υπονόμευση», ο Μεza εξηγεί, »ισοπεδώνοντας ολόκληρες κοινωνίες, παίρνοντας τα εδάφη τους και καταστρέφοντας τις ταυτότητες τους». Η εκστρατεία τοποθετεί τις προσβεβλημένες κοινωνίες σε σχέση με άλλες προσβεβλημένες κοινωνίες, σε μια απευθείας, οριζόντια σχέση, όχι διαμεσολαβημένες από εκπροσώπους, αλλά από ανθρώπους για ανθρώπους. Από αυτούς που έχουν υπογράψει για την εκστρατεία, 97 συλλογικότητες αγροτικές περιοχές είναι σε διαμάχη με τις εταιρείες εξόρυξης και το κράτος, και αντιστέκονται συχνά με πολύ υψηλό ανθρώπινο κόστος.

Στην πρωτεύουσα του Μεξικού, για παράδειγμα, οι αγροτικές περιοχές επηρεάζονται από έργα αστικών υποδομών και επικοινωνιών, μέσω της κατασκευής γραμμών μετρό, υπεραστικών τρένων, και κτηματομεσιτικών μελετών, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να »εξευγενίσει» τις πόλεις και να αποβάλει τους φτωχότερους κατοίκους.

Από τον Βορρά μέχρι το Νότο: νεαρές και γενναίες γυναίκες

Η εκστρατεία αναφέρει ότι οι περισσότερες διαμάχες προέρχονται από την κατασκευή υδροηλεκτρικών φρακτών και άλλων ενεργειακών παραγωγικών έργων (34%), ακολουθούν τα έργα εξόρυξης [32%]. Τα έργα συγκοινωνιών όπως αυτοκινητόδρομοι και τρένα [12%] και η αστικοποίηση [11%] εμφανίζουν μιαν απόσταση. Η ιδιωτικοποίηση του νερού αγκαλιάζει το 15% των διαμαχών, αλλά πολλά ενεργειακά και εξόρυξης έργα σφετερίζονται επίσης τα κοινά, όπως το νερό, γι αυτό πρέπει να είναι ένα από τα πρωταρχικά κίνητρα της αντίστασης των συλλογικοτήτων.

Στον Βορρά στην πολιτεία Sonora, το έθνος  Comcáac αντιστέκεται στην καταστροφή 100 χιλιομέτρων παραλίας του Ειρηνικού, όπου οι αλιείς επιζητούν να σώσουν τις πηγές εργασίας τους από το εξορυκτικό έργο La Peineta. Η  Gabriela Molina, από την οργάνωση Comcáac Territory Defenders , Υπερασπιστές της περιοχής Comcáac, διαβεβαιώνει ότι η μισή περιοχή αυτών των ανθρώπων παραχωρήθηκε σε μιαν εταιρεία εξόρυξης η οποία αποσκοπεί να εξάγει σίδηρο, χαλκό και ασήμι από μέρη που είναι ιερά για το έθνος τους. »Το έθνος είναι ένα μέρος όπου το ελάφι και ο τράγος αναπαράγονται, πράγμα για το οποίο δεν θέλουμε δραστηριότητες εξόρυξης στην περιοχή μας, η οποία είναι επίσης πολύ κοντά στο κανάλι  Canal del Infiernillo, όπου υπάρχουν φυτά τα οποία χρησιμοποιούμε για την artesanía, [χειροποίητα έργα τέχνης], όπως η  jojoba και το δένδρο του ελέφαντα, and elephant tree (torote), τοιουτοτρόπως λοιπόν είναι μια περιοχή με πνευματικής φύσης υλικά για την επιβίωση του λαού μας».

Όπως συμβαίνει παγκοσμίως, η εξόρυξη πέτυχε να διχάσει τον λαό Comcáac με υποσχέσεις και λίγους πόρους. »Η ομάδα μας αποτελείται από 22 γυναίκες οι οποίες οργανώνονται ενάντια στην εξόρυξη και είμαστε αφοσιωμένες στην πληροφόρηση των ανθρώπων της  Sonora Sierra οι οποίες δεν είναι εξοικειωμένες με το τι είναι η εξόρυξη» λέει η Γκαμπριέλα. Όπως το έθνος Comcáac, υποστηρίζονται από την Παραδοσιακή Φρουρά, ένοπλη αυτοάμυνα η οποία ιδρύθηκε το 1979, για την προστασία των αυτόνομων περιοχών. Η φρουρά είναι εκλεγμένη από το συμβούλιο των γηραιών και την παραδοσιακή κυβέρνηση και η σύνθεση της περιλαμβάνει τόσο άντρες όσο και γυναίκες.

»Μέχρι να προσθέσουμε τους εαυτούς μας στην εκστρατεία οι άνθρωποι μας ήταν αόρατοι» δήλωσε τελειώνοντας η Γκαμπριέλα. Επίσης καταγγέλλει δραστηριότητες οι οποίες προωθούν το νερό για επιχειρηματικές παραγωγές και τουριστικά έργα σε περιοχές όπου οι άνθρωποι τις κατοικούν.

Από το 2008, η πόλη του  San José del Progreso, στην πολιτεία Oaxaca, είναι αντίθετη με την άφιξη της εταιρείας εξόρυξης στον πληθυσμό των χωρικών οι οποίοι καλλιεργούν καλαμπόκι, φασόλια και ρεβύθια. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Οικονομικής Γραμματείας, από την έγκριση του εξορυκτικού νόμου το 1992, το Μεξικό παραχώρησε 31.000 δικαιώματα πάνω σε 51 εκατομμύρια εκτάρια σε περισσότερες από 300 εταιρείες οι οποίες διευθύνουν περίπου 800 έργα.  Η Rosalinda Dionisio, η οποία είναι μέλος του συντονιστικού των ενωμένων ανθρώπων της κοιλάδας  Ocotlán, υπέφερε μιας επίθεσης όταν μέλη της οργάνωσης κακοποιήθηκαν επειδή εναντιώθηκαν στην εξόρυξη στη  Cuzcatlán, μιας θυγατρικής της καναδικής εταιρείας Fortuna Silver Mines, η οποία εκμεταλλεύεται 700 εκτάρια για να εξορύξει ουράνιο, χρυσό και ασήμι.

Το ορυχείο βρίσκεται κοντά στην κοινότητα του San José del Progreso, μια απ’ τις πιο φτωχές στο κράτος. Παρόλο του ότι το καλύτερο μέρος των έξι χιλιάδων κατοίκων απέρριψαν την εξόρυξη, ο δήμαρχος την υποστηρίζει και ηγείται μιας ομάδας η οποία επιτίθεται στον συντονισμό. Τον Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2012, οι ακτιβιστές δέχτηκαν επίθεση σε μια περίπτωση από την δημοτική αστυνομία και σε μιαν άλλη από αγνώστους με αποτέλεσμα 2 θανάτων και διάφορων τραυματισμών, μεταξύ τους και η Ροζαλίντα. Αυτή ήταν η αντίδραση στις εξεγέρσεις της κοινωνίας, όταν σωλήνες εγκαθίστανται για να μεταφέρουν νερό στο ορυχείο, εκτρέποντας το μακριά από τις καλλιέργειες των χωρικών.

Ένα τέρας που αποκαλείται Κράτος

»Με αυτή την εκστρατεία επιζητούμε να μιλήσουμε ξεκάθαρα με άλλες συλλογικότητες, εφόσον πρέπει να αναδιπλασιαστούμε μπροστά στην καταστολή, και να είμαστε ικανοί να πληροφορήσουμε τους άλλους όσον αφορά το τι συμβαίνει σε  εμάς» εξηγεί η Ροζαλίντα. Έχουμε ένα κράτος τέρας το οποίο μας έχει πολεμήσει πολύ σκληρά, με εξαφανίσεις, καταστολή, γι αυτό χρειαζόμαστε ένα δίκτυο για να υπερασπίσουμε ο ένας τον άλλον. Βασιζόμενο σε αμοιβαία βοήθεια, ώστε να αντιμετωπίσουμε το τέρας που παίρνει την ζωή μας», λέει αυτή η νεαρή και γενναία γυναίκα, επιζήσασα του πολέμου εναντίον των ανθρώπων. Δεν έχει ακόμα τελείως συνέλθει της κινητικότητας της από τα πολλά χειρουργεία, αλλά δείχνει ένα αξιοθαύμαστο μαχητικό πνεύμα.

Η αντίσταση της κοινωνίας του  Cherán δεν χρειάζεται ειδικές συστάσεις, διότι από το 2011 υπήρξε ένα παράδειγμα για τους ανθρώπους που αντιστέκονται στο εξορυκτικό μοντέλο και τις ένοπλες δυνάμεις, [το παρακράτος] το οποίο το προστατεύει και το προωθεί. Η Severiana Fabián, μέλος του Ανώτερου Συμβουλίου της κοινωνίας των αυτόχθονων  P’urhépecha του Cherán, επίσης είναι παράδειγμα της Εθνικής Εκστρατείας για την υπεράσπιση της Μητέρας Γης και του εδάφους. Η συλλογικότητα της ανέτειλε για να εκδιώξει τους εγκληματίες ξυλοκόπους που τους υποστήριζαν τοπικά οι caciques [τοπικοί αυτόχθονες αρχηγοί].

»Αγωνιζόμαστε για να υπερασπιστούμε τα κοινά που είναι η Μητέρα Γη», εξηγεί η Σεβεριάνα. Το κλειδί της επιτυχίας αυτής της συλλογικότητας είναι η οργάνωση της, εκτεταμένη και βαθιά, η οποία αγγίζει όλες τις γωνιές, είναι ανοιχτή και διαφανής, συμπαγής και πειστική. »Είμαστε οργανωμένοι από ήθη και έθιμα [παραδοσιακές κυβερνητικές πρακτικές των ιθαγενών] και έχουμε προσέξει ότι το Cherán είναι ήρεμο και ασφαλές υπό την οργάνωση της κοινωνίας μας», λέει μια γυναίκα η οποία νιώθει περήφανη για την δουλειά που έχει επιτευχθεί μέσα  σε 5 χρόνια, τα οποία θεωρεί παράδειγμα για τους Μεξικανούς.

Η μορφή της οργάνωσης, από τα κάτω μέχρι πάνω, ξεκινά από τις φωτιές των κατασκηνώσεων. Υπάρχουν 4 φτωχογειτονιές, barrios , και σε κάθε μια υπάρχουν μεταξύ 50-60 κατασκηνώσεις με φωτιές, (fogatas), με αναλογία μιας ανά φράγμα. Υπάρχουν 53 τέτοιες κατασκηνώσεις στην γειτονιά της Σεβεριάνα, οι οποίες αναφέρονται σε υπαίθρια οργάνωση, στις οποίες  μπορούν να συμμετάσχουν οικογένειες, από παιδιά μέχρι τους γηραιότερους. Κάθε γειτονιά εκλέγει 3 ανεξάρτητους στο Ανώτερο Συμβούλιο, στο οποίο υπάρχουν επί του παρόντος 3 γυναίκες.

Το Cherán έχει 20.000 κατοίκους, και κάθε μια από τις 240 κατασκηνώσεις που έχουν εγκατασταθεί σε κάθε γωνιά υπάρχουν καμιά εκατοντάδα ανθρώπων. »Αυτή η οργάνωση είναι το κλειδί για τα πάντα» κραυγάζει η Σεβεριάνα. Οι κατασκηνώσεις είναι σημαία συνάντησης μεταξύ των φτωχογειτονιών, μέρη όπου η κοινωνία ξαναδημιουργείται, αλλά  είναι επίσης όργανα δύναμης όπου παίρνονται οι συλλογικές αποφάσεις και η γυναικεία συμμετοχή είναι καθοριστική.

Όσον αφορά την σύνθεση όλων αυτών των ετών του αγώνα, η Σεβεριάνα διαβεβαιώνει ότι στο Cherán »το θάρρος υπερνικάει τον φόβο». Πιθανόν να είναι η κληρονομιά αυτής της κοινωνίας το γεγονός ότι μπορεί να ενώσει και να επεκτείνει την Εθνική Εκστρατεία της Μητέρας Γης και του εδάφους.

 

 

Originally Published in Spanish by Rebelión

Saturday, June 25, 2016

 

http://www.rebelion.org/noticia.php?id=213817

Re-published with English interpretation by the Chiapas Support Committee

Minor edits for UK audience by Dorset Chiapas Solidarity

https://dorsetchiapassolidarity.wordpress.com/2016/07/06/zibechi-communities-stand-up-for-life/#like-16028

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s