τα βιβλία του μιχάλη, i libri di michele

πρόλογος, από θεόδωρο θεοδωρίδη

Ο Μιχάλης καμπόης

Όταν ήμασταν πιτσιρικάδες μας γοήτευαν οι πρωταγωνιστές – ήρωες των φιλμ γουέστερν που βλέπαμε στο «Αττικόν», στα «Τιτάνια» και στα «Ολύμπια». Εκείνοι οι ατρόμητοι και ανίκητοι πρωταγωνιστές των αμερικάνικων ταινιών που τους αποκαλούσαμε το «παλικαράκι» ή ο καμπόης. Από την αγγλική λέξη cowboy (διαβάζεται κάου μπόι) που δεν έχει ακριβή μετάφραση στα ελληνικά αλλά τέλος πάντων έχει να κάνει με τις λέξεις cow (αγελάδα) και boy (αγόρι, παιδί) και παραπέμπει σε νέους ανθρώπους και όχι μόνον, που ασχολούνταν με την κτηνοτροφία (κάτι σαν αγελαδάρηδες, να πούμε) στις μεγάλες φάρμες της αχανούς δύσης στην Αμερική. Με την σύντμηση λοιπόν και την παράφραση ως ένα βαθμό της αγγλικής λέξης κάου μπόι εισέβαλε στην καθομιλουμένη, ημών των πιτσιρικάδων της εποχής, η λέξη «καμπόης».
Όλοι οι καμπόηδες των παιδικών μας χρόνων, ήταν σκληροί, σκληροτράχηλοι άνδρες, ατρόμητοι και γενναίοι, που σκότωναν τους κακούς, τους ληστές και καμιά φορά (δυστυχώς σκέφτομαι σήμερα) και τους κακούς ινδιάνους. Πίσω όμως από το αδυσώπητο βλέμμα τους, την ατρόμητη περπατησιά τους, και τον αγέρωχο καλπασμό με το άλογό τους, έκρυβαν συνήθως έναν τρυφερό και συναισθηματικό άνθρωπο που προστάτευε τους αδύναμους κι όσους είχαν ανάγκη, λάτρευε και σεβόταν τις γυναίκες, προστάτευε τη φύση και τα ζώα και έκρυβε στη ψυχή του ένα πλούσιο και γεμάτο μυστήριο, καμιά φορά, συναισθηματικό κόσμο.
Θυμάμαι λοιπόν τον Μιχάλη σε σχολική αποκριάτικη γιορτή στο 12ο δημοτικό του Άη Γιάννη όπου πρωτοπήγαμε μαζί σχολείο, ντυμένο ατρόμητο καμπόη με δυο εξάσφαιρα στο χέρια να σκοτώνει τους κακούς.
Ήμασταν δεν ήμασταν επτά χρονών κι ο Μιχάλης είχε ακριβώς αυτό το στυλ. Του αγέρωχου και ατρόμητου καμπόη με την τρυφερή και ευαίσθητη ψυχούλα.
Ύστερα τον έχασα για ένα διάστημα για να τον ξαναβρώ στο γυμνάσιο, σε «χρόνια δίσεκτα» όπως λέει και το τραγούδι του Μαρκόπουλου που τόσο του αρέσει.
Ξαναχαθήκαμε μετά. Εκείνος στην Ιταλία κι εγώ στην Αθήνα, μείναμε μακριά από την αγαπημένη μας Καβάλα.
Συναντηθήκαμε, πολιτικοποιημένοι πια (τρομάρα μας), κουβαλώντας την επαναστατική αδιαλλαξία και φούρια της νιότης μας (μακάρι να την είχα και σήμερα, ο Μιχάλης την διατηρεί πάντα) και τα λέγαμε στις μεγάλες λεωφόρους των ιδεών και των συναισθημάτων που στην Καβάλα λεγόταν τότε «Μυροβόλος Άνοιξις» και «Vanitas» (η παμπ του Νίκου Σαλαβάτη).
Εκεί γνώρισα και την ομορφότερη γυναίκα του κόσμου, την Ροσάνα, που είχε γοητευθεί απ’ τον ατρόμητο και τρυφερό καμπόη Μιχάλη και τον ακολούθησε από την Ιταλία στην Ελλάδα.
Ο Μιχάλης, όπως όλοι οι καμπόηδες, πέρασε πολλές περιπέτειες στη ζωή του. Περιπέτειες που εκτός από την πολύτιμη πείρα που σου προσφέρουν, κάνουν τελικά τη ζωή να αποκτά κι ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον. Και μέσα απ’ αυτές τις περιπέτειες πάντα έβγαινε νικητής. Για να μη πω θριαμβευτής.
Ακόμη και σήμερα, με τις αρκετές δεκαετίες στην πλάτη μας, μέσα σ’ ένα τοπίο γενικότερης παραίτησης, όπου αξίες, ιδεολογίες και οραματισμοί έχουν χαθεί για τους περισσότερους στην αχλή του χρόνου, ο Μιχάλης έχει οπλίσει τα εξάσφαιρά του, έχει γυαλίσει τις μπότες και τα σπιρούνια του κι είναι πάντα εκεί και πάντα έτοιμος, γεμάτος όρεξη και ενθουσιασμό, όπως στην εποχή της «Μυροβόλου» και του Σαλαβάτη, κι ακόμη πιο πίσω στην εποχή της ασπρόμαυρης φωτογραφίας μας σ΄εκείνη την σχολική αποκριάτικη γιορτή των αρχών του ‘60, να παλέψει για ν’ αλλάξει τον κόσμο. Για να έρθει «Μέρα αναστάσιμη κι ο λαός να παίζει τα πολλά τραγούδια του για τη λευτεριά».
Ο Μιχάλης. Ο μόνος ατρόμητος και τρυφερός καμπόης που γνωρίζω από παιδί, στην Καβάλα μα και στον κόσμο ολόκληρο.

μιχαλης 283

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s