αυτονομία, autonomia

Η Αντιγόνη στην Ιθάκη – μέρος τρίτο

ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ

Σου διηγήθηκα αυτά τα πράγματα σε μια ανοιχτή επιστολή, Carlo, για να πω σε εσένα και σε όλους πως και αυτό ήταν ο
Giangiacomo Feltrinelli, Osvaldo. Και ο Osvaldo δεν ήταν λιγότερο αληθινός
του λαμπρού εκδοτικού «σκύλου τρούφας» που είχε ‘ανακαλύψει’ τον Pasternak
και τον Tomasi di Lampedusa.

ΙΘΑΚΗ, ΟΙ ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ

Τα πήρες στο κρανίο μαζί μου, και είναι κατανοητό, διότι μια κλίκα αποστατών Μνηστήρων και σφετεριστών κατέλαβαν την Ιθάκη σας, και οι παιδαγωγοί σου σε εδίδαξαν πως
ο ‘Osvaldo’ ήταν σαν ένα από εκείνα τα οικογενειακά μυστικά που πρέπει να κρατηθούν κρυμμένα, γνωρίζουμε, αυτοί πέρασαν από τον
«Che» Guevara στην Lega delle Cooperative, στην Λίγκα των Συνεταιρισμών.
 

Πίστεψε με, Carlo, εγώ έκανα το αντίθετο από το να «προσβάλλω».  Αντιθέτως,
διεκδικώ στην επιλογή που έκανα ακόμη και τον χαρακτήρα (που σίγουρα δεν ήταν ο «στόχος»της] μιας πράξης δικαιοσύνης και χρέους προς τον πατέρα σου.                    »Βρέθηκα, τον αύγουστο που μας πέρασε, μέσα στη στενάχωρη θέση της ανάγκης να πράξω το σχεδόν αδύνατο, »να τετραγωνίσω τον κύκλο»: να υποστηρίξω πως ήταν εκ των πραγμάτων αδύνατο να είναι η οργάνωση της Lotta Continua υπεύθυνη για τον θάνατο του κομισάριου Calabresi, για να υποστηρίξω την συγκεκριμένη αθωότητα των
Bompressi, Pietrostefani και Sofri και την ίδια στιγμή να υποστηρίξω την πολιτική αληθοφάνεια εκείνης της ευθύνης, ώστε να εμποδίσω η υπεράσπιση τους να συνεχίσει να είναι ένα έργο ‘δολοφονίας’ της αλήθειας και περαιτέρω απο-νομιμοποίησης και ποινικοποίησης των μαχητών των χρόνων ’70. 

ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΙ

Βλέπεις, Carlo, οι »διανοούμενοι της αριστεράς» υπερασπίστηκαν τον Sofri με τον πιο σκανδαλώδη και βρώμικο τρόπο που θα μπορούσαν να διαλέξουν, μη λέγοντας λέξη ενάντια στο νόμο για τους »μετανιωμένους», και όλα τα υπόλοιπα, αντιπαραθέτοντας στον »τύπο του δράστη» έναν »τύπο μη δράστη», λέγοντας ουσιαστικά »δεν μπορεί να ήταν αυτός διότι είναι ένας από εμάς, ένας σαν κι εμάς…» – αφήνοντας να υπονοηθεί πως οι άλλοι που είναι διαφορετικοί μπορούν να σαπίσουν στη φυλακή.
Μπροστά σε αυτή την τανάλια έκανα την επιλογή να κηρύξω τον εαυτό μου έναν από τους τουλάχιστον διακόσιες χιλιάδες πολιτικούς και ηθικούς »αυτουργούς» εκείνης της εκτέλεσης,και πήρα την απόφαση να αποκαλύψω έναν κόκκο αλήθειας επάνω σε εκείνα τα χρόνια. Δηλαδή πρώτα απ’ όλα πως, τότε, δεκάδες μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες αυτοπροτείνονταν να μεταφράσουν σε πρακτική εκείνη την »τρομερή επιθυμία»που ζούσε μέσα στο κοινωνικό φαντασιακό, εκτελώντας την ετυμηγορία που το κίνημα είχε εκδώσει ενάντια στον κομισάριο Calabresi.
Σήμερα, βλέπεις, εγώ είμαι ένας ελευθεριακός κομουνιστής, και φρικάρω μπροστά σε όλα τα δικαστήρια, ξεκινώντας από εκείνα »του λαού». Αλλά πρέπει ίσως να υποκριθούμε πως ξεχνούμε [ή, χειρότερα, να ξεχνούμε πραγματικά] πως όλοι τότε φωνάζαμε για »προλεταριακή δικαιοσύνη»; Εάν ο σενατόρε Bòato θέλει να διαγράψει αυτό το πράγμα, μπορεί να το κάνει [ εγώ βρίσκω, εκτός των άλλων, χαζό να ελπίζει πως θα κερδίσει τη δίκη καταφέρνοντας να κάνει να ξεχαστεί εκείνος ο τίτλος στην εφημερίδα που μιλούσε για »Μια πράξη δικαιοσύνης» αντί να επιτίθεται στην διαστροφή του νόμου για τους μετανιωμένους και στους άλλους ειδικούς νόμους, και να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία για να ανοίξει επιτέλους μια μεγάλη απελευθερωτική αυθεντική συζήτηση επάνω στα χρόνια ’70, την ριζοσπαστικότητα του κινήματος, την θέληση για ισχύ και το αρχέτυπο της κατάκτησης της εξουσίας, το όνειρο της απελευθέρωσης και το στενό πουκάμισο της ‘πολιτικής’, τις ανάγκες και τις επιθυμίες, την αντιεξουσία και τη βία, την πολιτική αιχμαλώτιση και την αμνηστία, την αιχμαλωσίa ‘ούτως ή άλλως’ ‘και την κίνηση προς κατάργηση άδικων νόμων».

ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΝ

Και αντιθέτως όχι: όλο εκείνο που η μέτρια πονηριά σύντομης αναπνοής των δόλιων συμβούλεψε σε όλο αυτό τον κόσμο, είναι να απαρνηθούν γι ακόμη μια φορά τα βαθιά πολιτιστικά χαρακτηριστικά των κοινωνικών κινημάτων
εκείνων των χρόνων, αρνούμενοι ανόητα μέχρι
και την μαρτυρία του έντυπου χαρτιού.
Λες και τα δικαστικά πρακτικά είναι γραμμένα με αόρατο μελάνι, όχι αντάξια της μνήμης, όπως δεν είναι αντάξια της μνήμης η κεφαλή αυτής της πνευματικής αριστεράς, που αποκαλύπτεται η πιο μισαλλόδοξη
καθώς πρέπει κομφορμιστική αποστάτρια και άνανδρη του κόσμου! Το να εξηγήσουν τους λόγους εκείνου του τίτλου, συνεπώς να εξηγήσουν
το περιβάλλον και την συγκυρία, θα μπορούσε να είναι
ένα μέρος της υπεράσπισης! Μόνο που με αυτό τον τρόπο
θα έπρεπε  να επιλέξουν να »διακινδυνεύσουν» να υπερασπιστούν και κανέναν »χτισμένο ζωντανό», ίσως εκείνους που,
έχοντας ξεκινήσει από τις εξεγέρσεις στις φυλακές και από τον μύθο της επανάστασης που βρίσκονταν στις πόρτες που η LC διέδιδε με χέρια ανοικτά,
πέρασαν από την επιτροπή φυλακών της LC, «Να ελευθερώσουμε όλους-Liberare tutti»,
της »γης τους Κολασμένους-Dannati della terra», τις κολεκτίβες «Jackson», »Soledad», «ll sangue agli occhi-Με το αίμα στα μάτια», τους Nap, και έφτασαν στο τέρμα της διαδρομής των ισοβίων και των «braccetti-των ακτίνων»…
Θα μπορούσε να είναι μια καλή ευκαιρία,
η μάχη για την υπεράσπιση των Bompressi,
Pietrostelani και Sofri, να σταματήσουν να το σκάνε, και να αρπάξουν από τον γιακά το γεγονός πως πρέπει να βγάλουν έξω και την Franca Salerno, τους Abbatangelo, την Vianale, την Sofia,
Pellecchia, Schiavone, Delli Veneri…
Αντιθέτως στήσαν την φάρσα του »απολιτικού κρατουμένουprigioniero apolitico«, της »processo apolitico-απολιτικής δίκης». «Απολιτικό-Apolitico«? Ah, γιατί είναι »απολιτικό» να ποζάρεις στην φωτογραφία ανάμεσα στους
Jaruzelskij, Martelli και τον νεαρό Restelli,
ήταν «apolitico» να είσαι »ούτε με τον Fioroni, ούτε
με τον Toni Negri» (και, στην πραγματικότητα, λιγάκι περισσότερο
να στέκεσαι me πλευρά του πρώτου), είναι «apolitico» να κάνεις τον διευθυντή
των «Reggiane», «απολιτικό’
να εμφυσάς στο κεφάλι των Marino την ιδέα πως πρέπει να κοιτάς την πάρτη σου, να καταφέρνεις, να σπρώχνεις, προχωρώντας χτυπώντας με τους αγκώνες και ίσως πατώντας επί πτωμάτων των χαμένων, και αλίμονο στους ηττημένους;

ΑΝΤΙΘΕΤΟ ΡΕΥΜΑ

Μέσα σε μια κατάσταση τόσο πρόστυχη, εμείς
θα έπρεπε, Carlo, να αρχίσουμε να λέμε στους τέσσερις ανέμους τουλάχιστον κανένα θραύσμα που να μπορεί να ειπωθεί, ακόμη και με κόστος να μας καλέσουν ως συνενόχους σε πράγματα με τα οποία πιθανότατα δεν έχουμε καμία σχέση, τα οποία ίσως έχουμε πολεμήσει.

Βλέπεις, Carlo, εγώ δήλωσα πως θεωρούσα τον εαυτό μου ένα από τους τουλάχιστον διακόσιες χιλιάδες «πολιτικούς εντολείς» και ηθικούς της εκτέλεσης Calabresi. Για την αλήθεια – αν θέλουμε να πάμε να κάνουμε τους λογιστές – εμείς δεν ήμασταν επικεφαλής της εκστρατείας για τους
Pinelli και Valpreda, την οποίαν θεωρούσαμε ένα γεγονός δημοκρατικού ριζοσπαστισμού με τον οποίο δεν είχαμε κάτι κοινό (πιθανότατα να κάναμε ένα λάθος ακαμψίας και ελιτίστικου θεωρητικού σεχταρισμού, αλλά γεγονός είναι πως βρισκόμασταν σε ένα άλλο μήκος κύματος,
και είχαμε τα μάτια καρφωμένα στα κάγκελα της
Fiat).
Επάνω σε ένα άλλο μήκος κύματος ήταν, από
την πλευρά τους, και οι BR, οι οποίες σχολίασαν σε ένα φυλλάδιο «υπάρχει χρόνος για να υψώσουμε το επίπεδο», και που τότε είχαν απαγάγει για μισή ώρα σε ένα
‘pulmino’ τον μηχανικό Macchiarini (ενώ οι Καραμπινιέροι, καλύτεροι, είχαν απαγάγει και βιάσει για ώρες την Franca
Rame).                                                                                                                                                    Κι όμως, Carlo, δεν μπορούμε 
να αφήσουμε να περάσει αυτή η ευκαιρία να δώσουμε μια μάχη   
που είναι ταυτόχρονα αλήθειας, και, 
ως εκ τούτου, ελευθερίας. Ή καλύτερα, να αφήσουμε να περάσει δίχως να εξεγερθούμε μια επιχείρηση, ίσως αποφασιστική και ανεπανόρθωτη σαν μια τελική λύση να θαφτεί για πάντα αλήθεια και ελευθερία, η αλήθεια μιας εποχής αγώνων και η ελευθερία μιας γροθιάς θαμμένων ζωντανών
Κι έτσι ήταν που αποφάσισα να χρησιμοποιήσω – με την καλή έννοια, τη δυνατή, για μια μάχη που θα μοιραστούμε και συμφωνούμε – την αλήθεια του πατέρα σου. Και είπα πως, μεταξύ καλοκαιριού του ’71 και των πρώτων μηνών του ’72,
ο «Osvaldo» μου μίλησε επανειλημμένως για την »ιστορική» ανάγκη εκείνης που η 
Lotta Continua θα είχε χαρακτηρίσει, ex post, «μια πράξη δικαιοσύνης«.
Στις συνεντεύξεις στην Corriere και
στο Espresso στις οποίες είπα αυτά τα πράγματα, διευκρίνισα πως ο πατέρας σου δεν συμπεριέλαβε ποτέ σε αυτό το σχέδιο τις Gap, που ήταν λιγάκι ένα κινηματικό παράρτημα  ενός πιο πολύπλοκου και κερματισμένου δικτύου των πολιτικών και επιχειρησιακών του σχέσεων (έχεις ποτέ ακούσεις να μιλούν για την εκτέλεση στην Γερμανία του Quintanilla, του βασανιστή μέχρι θανάτου του Che Guevara;).
Ποια στη συνέχεια, από τις δεκάδες ομάδες και ομαδούλες, λιγότερο ή περισσότερο άτακτες, που τότε δρούσαν μέσα σε εκείνη την πρόθεση, έφερε εις πέρας το σχέδιο της, εγώ δεν το γνωρίζω. Κι αν ακόμη το εγνώριζα, βέβαια δεν θα το έλεγα. Αυτά είναι όλα.

2018-12-10 12.24.36

ΜΙΑ ΠΡΑΞΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ

Η πρόθεση να «εκτελεστεί» ο Calabresi
εξέφραζε – θα ήταν υποκριτικό να το αρνηθούμε – μια
δυνατή και διάχυτη επιθυμία, όπως υπενθύμιζε
στο Manifesto της περασμένης τρίτης ο Giuliano
Spazzali στην όμορφη παρέμβαση του -Ricordi di
uno smemorato- Αναμνήσεις ενός ξεχασιάρη, και όπως αναγνώριζε σε ένα άρθρο στην εφημερίδα Corriere della Sera (επικεντρωμένο στην διαφορά
μεταξύ «εντολής» και «οδηγίας»)
ο υπεράνω υποψίας Ferdinando Camon. Η ευθύνη όχι μόνο της «Lotta Continua»,
αλλά σχεδόν όλης της εξωκοινοβουλευτικής
αριστεράς (με την εξαίρεση του
Movimento Studentesco της «Statale» του
Milano, που προτιμούσε να σπάζει τα κεφάλια στους αναρχικούς παρά στους δολοφόνους τους), για
της δολοφονίας Calabresi είναι λοιπόν ένα γεγονός.
Συνεπώς, βλέπεις, Carlo, εγώ δεν »προσβάλω» τον
πατέρα σου, διότι για να προσβάλλεις χρειάζεται να αποδώσεις μια σημασία, ακριβώς,
προσβλητική στα πράγματα που λέγονται. Εγώ,
αντίθετα, στους δικαστικούς που με κυνήγησαν
και δίκασαν πάντοτε απάντησα «αρνούμαι αυτά
που μου χρεώνετε», από οι οποίοι όμως δεν νιώθω πως με διέσυραν (βλέπεις, Carlo, εάν σε κατηγορούν πως έκανες μια ληστεία, είναι σωστό να υπερασπιστείς τον εαυτό σου, μα δεν υπάρχεις κανένας λόγος στον κόσμο να δηλώσεις σεβασμό  στην ιδιοκτησία, να δηλώσεις πως οι κλέφτες είναι καλά στην φυλακή, και να αποδεχθείς πως νομιμότητα και νομιμοποίηση συμπίπτουν… ).

 

https://www.inventati.org/cope/wp/wp-content/uploads/2016/08/148_OScalzone_Frigidaire95Ottobre1988OTT.pdf

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s