ανατρεπτική τέχνη, arte ribelle

Με τον τρόπο μου

Σίγουρα δεν χρειάζεται να ενοχλoύμε τον Majakovskij, για να πούμε ότι κατά βάθος ο καθένας, όταν γράφει, γράφει πάντα και μόνο για τον εαυτό του. Και δεν μπορεί να είναι διαφορετικά, τουλάχιστον έτσι πιστεύω.
Λόγος για τον οποίον δεν έχω κανένα πρόβλημα να παραδεχτώ ότι η συμβολή μου σε αυτό το όμορφο συλλογικό βιβλίο που μόλις εκδόθηκε για τον εκδοτικό οίκο Edizioni DEA, μιλά ακριβώς για εμένα τον ίδιο, περισσότερο από ότι για την Annamaria ή τον Luca. Και, ακόμη περισσότερο, αυτό που έγραψα, και κατά κάποιον τρόπο συνεχίζω να γράφω, όπως πάντα, μιλάει ακριβώς για τον τρέχοντα εαυτό μου – γιατί όπως συχνά μου αρέσει να επαναλαμβάνω, «είναι πάντα ο άνθρωπος που εξηγεί τον πίθηκο, και όχι το αντίστροφο«- αυτό τον εαυτό μου στον οποίο πριν από σαράντα έξι χρόνια, ακολουθώντας ένα σύμπλεγμα πραγμάτων που ίσως θα μπορούσα κάλλιστα να μπορώ να ανακατασκευάσω, έτυχε να συναντήσει ανθρώπους που είχαν τέτοια επίδραση στη ζωή του (εκτός από εκείνης του τότε, και και σε εκείνη των επόμενων χρόνων και μέχρι την σημερινή) που συχνά, τη νύχτα, πριν κοιμηθώ, δεν μπορώ παρά να επιστρέφω σε αυτά τα γεγονότα. Όπως σε ένα είδος συνήθειας, απλούστατα. Έτσι, τώρα, πλησίασα αυτό το βιβλίο, για να το διαβάσω (και το διάβασα σχεδόν όλο, μέσα στο λεωφορείο, επιστρέφοντας στο σπίτι), σαν να ήταν ακριβώς ένα είδος θεάτρου στο οποίο θα μπορούσε να αναπαρασταθεί με ακρίβεια η αναντιστοιχία με την στιγμή εκείνων των εμπειριών. Και ως επί το πλείστον, κατάφερα να βρω αυτό που έψαχνα. Τουλάχιστον, μπόρεσα σε μεγάλο βαθμό, να θρέψω τη διεστραμμένη πείνα μου.
Έλεγα ξεπερασμένο, ακριβώς επειδή είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι παρόμοιες ιστορίες, παρόμοιες εμπειρίες και – γιατί όχι; – τέτοιοι άνθρωποι δεν μπορούν να καταστούν τρέχοντες. Μας μιλούν για άλλη εποχή και για άλλους ανθρώπους, ακόμη και σε σχέση με εμάς τους ίδιους. με εμάς που είμαστε και με εμάς που θυμόμαστε πως είμαστε, για να μην μιλήσουμε για εκείνους που πραγματικά ήμασταν. Δεν θα κάτσω να πω πού, πώς και σε ποια μέρη του βιβλίου βρήκα παρηγοριά, ούτε θα μιλήσω για εκείνα τα μέρη που με ενόχλησαν (γιατί ακόμη και η διατίμηση της ενόχλησης μιλάει για κάτι συγκινητικό, για κάτι που αγγίζει, και με το οποίο πρέπει να κάνουμε τους λογαριασμούς. Πάντα). Δεν έχει σημασία, γιατί εδώ δεν υπάρχει τίποτα το «καταχρηστικό«!
Το βιβλίο λειτούργησε. Έπαιξε το ρόλο του ως «μηχανή του χρόνου«, και για πολύ μεγάλες στιγμές κατάφερα να επιστρέψω σε εκείνα τα μέρη (που είναι πάντα «μέρη» περισσότερο απ’ ότι «χρόνος«!). Ήμουν σε θέση να ξαναδώ τους ανθρώπους που ήθελα να δω ξανά. αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο, χθες, σε μια μέρα που ετοιμαζόμαστε για το επόμενο κλείδωμαlockdown, πήγα να παραλάβω το αντίγραφό μου περπατώντας μέχρι την οδό degli Alfani. Έπρεπε να το κάνω, για να θυμηθώ μερικούς ανθρώπους που δεν ξέρω πλέον τι συνέβη στη συνέχεια της ζωής τους – αν είναι νεκροί ή ζωντανοί. Σαν να λέμε, «να τους καλέσω«. Για να μπορέσω να επιστρέψω για μια στιγμή μαζί τους για δείπνο στην Anita, ή σε ένα από εκείνα τα δύο εστιατόρια των οποίων δεν θυμάμαι καν το όνομα. Και, όπως πάντα, κάποιος προχώρησε ξεπερνώντας τα εμπόδια, κάποιος που σε άλλες εποχές ίσως είχε παραμείνει στο περιθώριο, ανοίγοντας χώρο σπρώχνοντας με τους αγκώνες για να μπορέσει να με πλησιάσει και να μου πει εκείνο που φοβόμουν ότι ξέχασα. Τους υποσχέθηκα ότι θα κάνω κάτι για αυτές τις ιστορίες και αυτές τις αναμνήσεις. Με τον δικό μου τρόπο.

– Autori variδιάφοροι Συγγραφείς, «Annamaria e Luca Mantini. Fratelli e sorelle rivoluzionariΑδέλφια και αδελφές επαναστάτες«, Edizioni DEA. Collana Testimonianze – Από σήμερα μπορείτε να βρείτε το βιβλίο-Da oggi potete trovare il libro da Feltrinelli e da Marabuk, στην Firenze. Επιπλέον al Centro DEA στην via Alfani 16/r, ή να το παραγγείλετε-oppure ordinarlo per email στην redazione@deapess.com  -addì 18:03:00

https://francosenia.blogspot.com/2020/11/a-modo-mio.html

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s