σύγχρονα κινήματα, movimenti contemporanei

27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1973: ΚΟΚΚΙΝΕΣ ΣΚΙΕΣ ΣΤΟ WOUNDED KNEE

La Bottega del Barbieri

200 Oglala Lakota Sioux οπλισμένοι μπαίνουν στην riserva του Pine Ridge, Νότια Dakota (*)

Ήταν ένα κρύο πρωί ενός κρύου χειμώνα όταν μια μεγάλη ομάδα ακτιβιστών Oglala Lakota και AIM (American Indian Movement) έφτασαν στο χωριό Woonded Knee για να το καταλάβουν και να το υπερασπιστούν με τα όπλα για να διαμαρτυρηθούν ενάντια στη διαφθορά του Γραφείου ινδιάνικων υποθέσεων, την απόπειρα απαλλοτρίωσης των εδαφών τους, τη διάκριση των γηγενών λαών. Ήταν μια κρύα μέρα όπως η 28 δεκεμβρίου 1890, ημέρα της σφαγής στο ίδιο μέρος 120 ανδρών και 230 μεταξύ γυναικών και παιδιών της φυλής Sioux Miniconjou, που μεταφέρθηκαν στην όχθη του ποταμού και υπέστησαν τη φωτιά από δύο πολυβόλα.

Οι κάτοικοι του χωριού ζήτησαν από τους ακτιβιστές του AIM να υποστηρίξουν τον αγώνα τους εναντίον των ελιγμών του διεφθαρμένου προέδρου των φυλών Ρίτσαρντ Γουίλσον ο οποίος ήταν υπέρ της πώλησης των ιερών βουνών, των Μαύρων Λόφων-le Black Hills και της εξόρυξης ορυκτών στην περιοχή παρά την δηλητηρίαση των υδάτων την οποία χημικές ουσίες που χρησιμοποίησαν παρήγαγαν. Ήταν ένα ζήτημα υπεράσπισης της ιερότητας του δεσμού με τη γη και ταυτόχρονα της αξιοπρέπειας και του πολιτισμού των ιθαγενών που καταπατήθηκαν στο όνομα της οικονομικής εκμετάλλευσης.

Ο ισχυρός λευκός άνδρας συνεχίζει να βλέπει τη μοναδική του πραγματικότητα στις τράπεζες, τα καταστήματα, τα φώτα, την κυκλοφορία … δρόμους γεμάτους αστυνομικούς και πόρνες, με λυπημένους ανθρώπους, που τρέχουν να φτάσουν εγκαίρως. Αλλά η αληθινή πραγματικότητα της ζωής είναι διαφορετική, άλλη” είπε ο Leonard Crow-Dog, ένας από τους πνευματικούς ηγέτες του American Indian Movement.

Η Mary Crow Dog Brave Bird που θα λάβει και το όνομα της Ohitika Win – Θαρραλέα Γυναίκα-Donna Coraggiosa, όταν θα γεννήσει τον γιο της στο Wonded Knee, από την ηλικία των δεκαέξι χρόνων είχε γίνει αγωνίστρια της νέας οργάνωσης των ιθαγενών. Είχε συμμετάσχει το 1972 στο καραβάνι που είχε διασχίσει τη Χώρα μέχρι την Ουάσιγκτον για να καταγγείλει τις Συμφωνίες που παραβίασαν οι κυβερνήσεις.“Οι μικροί οικισμοί στους οποίους ζούσαμε – He Dog, Upper Cut Meat, Parmelee, St. Francis, Belvidere – ήταν απελπιστικά μέρη όπου σταδιακά καταστρέφονταν σώματα και ψυχές. Τα σχολεία έχουν αφήσει πολλούς από εμάς σχεδόν αναλφάβητους. Δεν έχουμε διδαχθεί δεξιότητες. Η γη εκμισθώθηκε σε λευκούς κτηνοτρόφους. Οι θέσεις εργασίας ήταν σχεδόν ανύπαρκτες στην riserva και, εκτός από την έρευνα, οι λευκοί δεν προσλάμβαναν ινδιάνους αν μπορούσαν να κάνουν χωρίς αυτούς. Στα δεκαπέντε βιάστηκα. Εάν σκοπεύετε να γεννηθείτε βεβαιωθείτε ότι έχετε γεννηθεί λευκοί και αρσενικοί, οι βιασμοί στις riserve είναι μια μεγάλη τραγωδία, τα θύματα είναι αποκλειστικά κορίτσια ινδιάνες καθαρού αίματος (πλήρες αίμα-full blood) πολύ ντροπαλά και φοβούνται να το καταγγείλουν. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, το αγαπημένο «άθλημα» των λευκών μπάτσων, πολιτειακών και ομοσπονδιακών συνίστατο στη σύλληψη νεαρών ινδιάνων γυναικών για υποψία μέθης ή διατάραξης και πρόκλησης φασαρίας, (ακόμη και αν ήταν εντελώς νηφάλιες) έτσι ώστε να μπορούν να μεταφερθούν στο τμήμα μεθυσμένων στις φυλακές τους όπου τις βίαζαν. Μερικές φορές, ωστόσο, ανάγκαζαν τα κορίτσια να μπουν στο αυτοκίνητο της αστυνομίας, να τα οδηγήσουν στο ανοιχτό λιβάδι και να δείξουν εκεί τι μπορεί να κάνει ένας λευκός. Μόλις τελείωνε η βία, πετούσαν το κορίτσι έξω από το αυτοκίνητο και γλιστρούσαν μακριά … Έτσι, η κοπέλα που μόλις βιάστηκε έπρεπε να περπατήσει 10-15 χλμ για να επιστρέψει στο σπίτι”.

Η σπίθα που είχε επιταχύνει τον ρυθμό της διαμαρτυρίας ήταν η βία της αστυνομίας της πόλης με το κακοπροαίρετο όνομα Custer, εναντίον μιας γυναίκας Λακότα, της Sarah Bad Heart Bull, η οποία διαμαρτυρήθηκε ενάντια στην απελευθέρωση του δολοφόνου του γιου της, Wesley. Οι αγωνιστές του Αμερικανικού Ινδιάνικου Κινήματος είχαν επίσης επιφορτισθεί και αυτής της αδικίας και έφτασαν στο καταφύγιο Pine Ridge με τις οικογένειές τους, κατέλαβαν τα μέρη, τα θλιβερά καταστήματα με ψεύτικα σουβενίρ, οχυρώνοντας τις εισόδους και οργανώνοντας μια νέα συλλογική κοινωνική ζωή.

Το κύμα της εξέγερσης που διαπέρασε τις συμπεριφορές και τον πολιτισμό, την κουλτούρα των νέων, των φοιτητών, των αφροαμερικανών και των λατίνων από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, έφτασε επίσης στα καταφύγια των ιθαγενών της Αμερικής, που έδωσαν ζωή στο AIM το 1968.

Το American Indian Movement αρχικά ήταν μόνο ένα πνευματικό κίνημα που διεκδικούσε την επιστροφή στις καταγωγές, στις απαρχές, με την πρακτική των αρχαίων παραδόσεων που είχαν καταπολεμηθεί από το κατεστημένο και ήταν καταπιεσμένες, για την αντιμετώπιση του καταναγκασμού στον χριστιανισμό, αλλά σύντομα ριζοσπαστικοποιήθηκε για να καταπολεμήσει τις διακρίσεις, την αποστείρωση των νεαρών γυναικών και την εκμετάλλευση και την απαγωγή του λίγου εδάφους που τους είχε απομείνει με τις συνθήκες, οι οποίες επίσης δεν τηρούνταν, από πάντα. “Πριν έρθει το AIM, οι άνθρωποι δεν είχαν μακριά μαλλιά, οι άνθρωποι δεν είχαν την ινδική τους υπερηφάνεια », είπε η Mary Crow Dog Brave Bird. «Όλοι είχαν εξομοιωθεί. Αυτοί οι άνθρωποι συνεχίζουν να καταδικάζουν τους ανθρώπους του AIM, αλλά τώρα χορεύουν στον ήλιο. Στο παρελθόν, κανείς δεν το έκανε επειδή όλοι ήταν καθολικοί και κανείς δεν γνώριζε τους ινδιάνικους τρόπους μέχρι να φτάσουν οι άνθρωποι AIM. Είναι πολύ καλύτερα τώρα”.

Η αλληλεγγύη με τους κατοίκους του Woonded Knee ξεπερνά την πολιτεία της Νότιας Ντακότας και των άλλων αμερικανικών κρατών και παράλληλα η κυβέρνηση Ηπα πολιορκεί το χωριό, διακόπτει την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και εμποδίζει την άφιξη προμηθειών, κλείνει τους δρόμους και κινητοποιεί το στρατό για να περιβάλλει, να περικυκλώσει την διαμαρτυρία.

71 ημέρες αντίστασης που έληξαν με συνολικό αριθμό δύο νεκρών και δώδεκα τραυματιών μεταξύ των καταληψιών και δύο σοβαρά τραυματισμένων στρατιωτών Usa. δώδεκα άλλοι καταληψίες, οι οποίοι είχαν βγει από το αποθεματικό για αναζήτηση τροφής, κατέληξαν αγνοούμενοι, πιθανώς απήχθησαν και εξαφανίστηκαν από τις ένοπλες ομάδες που πλαισίωναν τις αστυνομικές και στρατιωτικές δυνάμεις. Δεκάδες συλλήψεις και δίκες με άλλες εξαφανίσεις και εκτελέσεις ήταν η εκδίκηση της εξουσίας, της κυβέρνησης και του διεφθαρμένου Γουίλσον ο οποίος επέστρεψε να αναλάβει τις φυλετικές υποθέσεις.

Η ίδια η Mary Crow Dog Brave Bird συνελήφθη μαζί με άλλα στελέχη του AIM όπως ο Russell Means και ο Dennis Banks. Της πήραν το μωρό και εμποδίστηκε να το θηλάσει. Θα αφηγηθεί τη στράτευση της σε δύο όμορφα βιβλία από τα οποία θα ληφθεί το θέμα μιας ταινίας που παρήχθη από τη Jane Fonda. Λίγα χρόνια αργότερα, ο σύζυγός της θα συλληφθεί και θα καταδικαστεί σε πολύ μακρά ποινή φυλάκισης. Όπως ο Leonard Peltier, θύμα μιας από τις πιο άδικες δίκες στην αμερικανική ιστορία και ακόμα στη φυλακή, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της Διεθνούς Αμνηστίας, εκατομμύρια υπογραφών και τη θέση που πήραν για την αναθεώρηση της δίκης προσωπικότητες από τον πολιτισμό, την πνευματικότητα, την επιστήμη και την πολιτική σε όλο τον κόσμο.

FREE LEONARD PELTIER!!

(*) το πήραμε από bizarrecagliari.com – diverrà https://bizarrecagliari.wixsite.com/my-site – ήτοι  «Storie della Beat Generation, della Controcultura e altro»

In “bottega” cfr Wounded Knee e oggi (conversazione con Lance Henson), Scor-date: 27 febbraio 1973 e Scor-data: 29 dicembre 1890 (ma anche 27 febbraio 1973). Για την υπόθεση Leonard Peltier – ακόμη στη φυλακή από το 1977 – έχουμε γράψει πολλές φορές, ξεκινώντας από εδώ: Scor-data: 12 settembre 1944. Δες επίσης Sono una donna Lakota sul libro di Mary Crow-Dog (in realtà Mary Crow Dog Brave Bird).

La Bottega del Barbieri

La Bottega del Barbieri

taggato con Aim (American Indian Movement)Amnesty InternationalBlack Hillscristianizzazione forzataDennis BanksJane FondaLance HensonLeonard Crow-DogLeonard PeltierMary Crow Dog Brave BirdMary Crow-DogOglala LakotaOhitika WinPine Ridgepopoli nativiRichard Wilsonriserve indianeRussell MeansSarah Bad Heart BullSiouxSioux Miniconjousterilizzazioni forzate nelle riserve indianeStorie della Beat Generationstrage di Wounded KneeSud-DakotaUfficio Affari indianiWoonded Knee

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s