ανατρεπτική τέχνη, arte ribelle

DALÌ και COOPER: 4 AΠΡΙΛΙΟΥ 1973 ΚΑΙ…

La Bottega del Barbieri

… τινάζοντας για πάντα τα τεμπέλικα φαντασιακά και τις γλοιώδεις ετικέτες

της  Nicoletta Lolli (*)

Primer retrato de cromo-holograma cilíndrico del cerebro de Alice Cooper”
First Cylindric Chromo-Hologram Portrait of Alice Cooper’s Brain” (**) »Πρώτο Κυλινδρικό Πορτρέτο Χρωμο- Ολόγραμμα του Εγκεφάλου του Alice Cooper»

Ο μουσικός Valerio Michetti, για να συνοδεύσει και να καθορίσει την ανάγνωση, έχει δημιουργήσει μια αποκλειστική λίστα αναπαραγωγής-playlist αφιερωμένη στους Dalì & Cooper: Dalì’s Hell

Dalì Hologram of Alice Cooper

“Η εκπληκτική παράσταση τoυ Alice Cooper το 1972 «School’s Out» στο Top of the Pops» “School’s Out” in Top of the Pops” σηματοδότησε το τέλος τoυ όνειδους Mary Whitehous (***) και ένα φορτηγό που μετέφερε μια πινακίδα του Άλις φορώντας μόνο ένα φίδι έσπασε μυστηριωδώς στην Oxford Circus, προκαλώντας το χάος», προσέλκυσαν την έντονη προσοχή του Σαλβαδόρ Νταλί.

Cooper: “Οι συνεργάτες του Dalí κάλεσαν τον διευθυντή μου και εξήγησαν ότι είχε δει ένα από τα show μου», εξηγεί ο Cooper. «Είπε πως ένιωθε σαν να έβλεπε έναν από τους πίνακές του να παίρνει ζωή, οπότε ήθελε να δουλέψουμε μαζί».

Ο Δημιουργός προσκαλεί τον Alice Cooper σε ένα δείπνο και του προτείνει να ποζάρει για φωτογράφηση, θέλει να δημιουργήσει ένα από τα πρώτα ολογράμματα στον κόσμο, κάνοντάς τον να ποζάρει με «ένα γύψινο μυαλό καλυμμένο με μυρμήγκια με επικάλυψη από éclair σοκολάτας» τοποθετημένο επάνω σε ένα βελούδινο μαξιλάρι πίσω από το κεφάλι του Κούπερ, ο οποίος «κάθονταν επάνω σε ένα περιστρεφόμενο πικάπ φορώντας διαμάντια αξίας άνω του ενός εκατομμυρίου δολαρίων από τους διάσημους κοσμηματοπωλείς του Harry Winston στην Πέμπτη Λεωφόρο» κραδαίνοντας ένα αγαλματίδιο με το «shish-kebabbed» της Αφροδίτης της Μήλου σαν ένα μικρόφωνο.

Ο Dalí ευθύς εξ αρχής εκτελεί μια καλλιτεχνική πράξη, ερμηνεύει τη σουρεαλιστική συναισθηματική του εμπειρία και τη σύλληψή του για τον κόσμο, που ξεπερνά τον ρόλο του ζωγράφου. Είναι ο Νταλί που δηλώνει: «Κάθε πρωί ξυπνώ και, κοιτώντας με στον καθρέφτη νιώθω πάντα την ίδια και τεράστια ευχαρίστηση: εκείνη πως είμαι ο Σαλβαδόρ Νταλί» και παρουσιάζω το «Πρώτο κυλινδρικό ολόγραμμα χρωμίου του εγκεφάλου του Άλις Κούπερ» σε μια καθαρά επινοημένη γλώσσα.

Ο ίδιος ο Cooper διηγείται: “Μια λέξη ήταν στα ιταλικά, μία στα γαλλικά, μία στα ισπανικά και μία στα πορτογαλικά. Δεν είχε νόημα με κανέναν τρόπο. Μπορούσες να καταλάβεις το ένα πέμπτο αυτού που έλεγε! «, μα ο Κούπερ ήταν ο τέλειος ακροατής, για χρόνια έκανε παρέα με τον Dennis Dunaway, μπασίστα της μπάντας του, μια πραγματική εμμονή για τον Δάσκαλο:» Ο Νταλί ήταν ο ήρωάς μας”.
Dunaway: “Πριν έρθουν οι Beatles, αυτός ήταν όλα όσα είχαμε. Κοιτάζαμε τους πίνακές του και τους συζητήσαμε για ώρες. Περιείχαν μέσα τους και μια καλή δόση ειρωνείας. Έτσι, όταν δημιουργήσαμε το συγκρότημα μας, ήταν πολύ φυσικό να πάρουμε μερικές από τις εικόνες του – όπως το δεκανίκι – και να τις χρησιμοποιήσουμε στις παραστάσεις μας.“

Έτσι εκπληρώνεται η αναπόφευκτη μοίρα μιας από τις πιο σουρεαλιστικές και εκπληκτικές καλλιτεχνικές συνεργασίες του εικοστού αιώνα ανάμεσα σε έναν αποσταθεροποιητή 25χρονο ροκ σταρ, ο οποίος ολοκλήρωνε τις μακάβριες συναυλίες του με τον αποκεφαλισμό του στη γκιλοτίνα, και τον ήδη τεράστιο και διάσημο Σαλβαδόρ Dalì, που ήθελε να καταστήσει αμφότερους «κυρίαρχους του παραλόγου του πλανήτη Γη”.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο St. Regis στο Μανχάταν, ένα κτίριο του 1904 στο οποίο συχνάζουν μεγάλα ονόματα, όπως η Marlene Dietrich και ο Ernest Hemingway, όπου ο Νταλί πάντα περνούσε τους χειμώνες του στο δωμάτιο 1610, και όπου το 1971 συνάντησε τον καλλιτέχνη Selwyn Lissack , από τον οποίο έμαθε τις νέες ολογραφικές τεχνικές και τη δυνατότητα της τέχνης να ξεπεράσει τον γραμμικό χώρο, λαμβάνοντας ογκομετρικά σχήματα. Ο Dalì είχε ήδη δουλέψει με το φακό Fresnel lente di Fresnel για να καταφέρει στερεοσκοπικές εικόνες, αλλά είναι το βραβείο Νόμπελ του 1971 στον Dennis Gabor για την έρευνά του σχετικά με τα λέιζερ, που τον ωθεί οριστικά στην ολογραφία.
Με τα ολογράμματα καταφέρνει να δώσει κίνηση στο έργο σε τρεις διαστάσεις, η ζωγραφιά βγαίνει από τη φυσική της θέση και τοποθετείται στο ίδιο διαστατικό επίπεδο με τον θεατή, δημιουργώντας μια νέα κατάσταση συνάθροισης μεταξύ του καλλιτέχνη, του έργου και του κοινού.

Ο Lissak scrive: “Γνωρίζαμε ότι για να εισαγάγουμε την ολογραφία στον κόσμο ως καλλιτεχνικό μέσο, ​​θα είχαμε χρειαστεί έναν γνωστό καλλιτέχνη που να μπορεί να κατανοήσει τις τεχνικές πτυχές της ολογραφίας. Με γοήτευε ο Salvador Dalì από τότε που ήμουν παιδί. Η εμμονή του στην έρευνα και τη δημιουργία σε άλλες διαστάσεις και η μεγάλη του κατανόηση της τρισδιάστατης συμμετρίας και της προοπτικής σε ένα επίπεδο αλφάδι τον κατέστησαν την τέλεια επιλογή.” ( Πλήρες κείμενο, english version )

Για τον Cooper είναι η επιφάνεια του εαυτού του ως alter ego εκείνου του Vincent Damon Furnier που κατεβαίνει από τη σκηνή για να επιστρέψει στο σπίτι μετά από μια συναυλία, και από το δικό του καλλιτεχνικό όραμα, ευλογημένο από τη λαμπρή τρέλα του Δασκάλου του ολοκληρωμένου σουρεαλισμού. Ο “Alice Cooper”, με εκείνο το «όνομα που κατά κάποιον τρόπο είχε κολλήσει επάνω μου, έφερνε στο νου την εικόνα ενός μικρού κοριτσιού με ένα γλειφιτζούρι στο ένα χέρι και ένα μαχαίρι χασάπη στο άλλο», τέλειο υλικό του παραλόγου στα χέρια ενός οραματιστή «που ξέρει πώς να ζωγραφίσει υπομονετικά ένα αχλάδι στη μέση των ταραχών της ιστορίας”.

4 Aπριλίου 1973, Ο Dalí παρουσιάζεται στην προσωπική σουρεαλιστική μοναδικότητά του και γιορτάζει οριστικά τον προμελετημένο αποχαιρετισμό στη φροϋδική ψυχανάλυση και την «παρανοϊκή-κριτική Μέθοδο». Ολόκληρη η δημιουργία είναι η σκηνή για το ανυπολόγιστο εγώ ενός πολύπλευρου καλλιτέχνη, ο οποίος καλωσορίζει τις αλλαγές του χρόνου και αλλάζει τον εαυτό του σε νέες μορφές τέχνης, όπου τα όρια μεταξύ του ελιτίστικου πολιτισμού και του λαϊκού αναμιγνύονται, ο καλλιτέχνης είναι ο πρώτος ηθοποιός και η τέχνη καθίσταται θέαμα.

Έφθασε στο King Cole Bar του Hotel St. Regis σε μια λευκή λιμουζίνα, η οποία έπρεπε να ταιριάζει με το λευκό του φόρεμα κεντημένο σε χρυσό. Ο Κούπερ, ο οποίος έφτασε με μια μεγάλη προμήθεια μπύρας Michelob, διηγείται: “Ξαφνικά αυτές οι πέντε ανδρογενείς νύμφες ντυμένες με ροζ σιφόν έκαναν την είσοδο τους. Ακολουθούσε η Gala, σύζυγος του Dalí, η οποία φορούσε σμόκιν ανδρών με ουρά, ένα κυλινδρικό καπέλο και έφερε ένα ασημένιο μπαστούνι. Μετά έφτασε ο Νταλί. Φορούσε ένα γιλέκο animalier (τύπος δέρματος καμηλοπάρδαλης), χρυσά παπούτσια Aladdin, ένα μπλε βελούδινο μπουφάν, και μωβ κάλτσες σπινθηροβόλες που του είχε χαρίσει ο Elvis Presley.

Πάντα εντελώς απελευθερωμένος από τους κανόνες της σημασίας, ο Νταλί μπήκε τελευταίος, προφέροντας τις συλλαβές ξεχωριστά “Da-lí è qui!, είναι εδώ!“. Παρήγγειλε για τους προσκεκλημένους ένα Scorpion σερβιρισμένο σε ένα κοχύλι. Για τον εαυτό του ζήτησε ένα ποτήρι ζεστό νερό, το ακούμπησε επάνω σε ένα βάθρο και άρχισε να ρίχνει μέλι, από μια τσέπη έβγαλε ένα ψαλίδι με το οποίο έκοψε το νήμα του. Cooper: “Ο manager μου κι εγώ κοιταχτήκαμε αποσβολωμένοι. Συνειδητοποίησα σε εκείνο το σημείο πώς τα πάντα αφορούσαν τον Νταλί! Ο κόσμος περιστρέφονταν γύρω του. Δεν τον συναντούσα απλώς. Έμπαινα στην τροχιά του.

Ένας άντρας με καπέλο σφαιρικό έφτασε με έναν μαύρο χαρτοφύλακα που περιείχε την πολύτιμη τιάρα και το διαμαντένιο κολιέ. Τα κοσμήματα παρουσιάστηκαν από μια μοντέλα που προστατεύονταν από έναν σωματοφύλακα οπλισμένο με πιστόλι. Στη συνέχεια, ο Νταλί είπε στον Κούπερ να βγάλει το πουκάμισό του, να φορέσει τα κοσμήματα, να καθίσει σταυροπόδι στην περιστρεφόμενη πλατφόρμα και να τραγουδήσει χρησιμοποιώντας το μικρόφωνο-κεμπάπ-Αφροδίτη της Μήλου..

Ο Dalí δωρίζει στον Cooper το έργο “Il cervello di AliceΤο μυαλό του Alice”, το κεραμικό γλυπτό που απεικονίζει έναν ανθρώπινο εγκέφαλο με ένα γλυκάκι σοκολάτα στο πίσω μέρος, στο οποίο σχεδιάστηκαν τα μυρμήγκια που συνέθεταν τις λέξεις “Dalí και Alice”.
“The Alice Brain” ‘Ο Εγκέφαλος του Άλις» εξαφανίστηκε: “Πάντα ψάχνω αυτό τον εγκέφαλο” λέει ο Cooper. “Είναι το Ιερό μου Δισκοπότηρο. Μπορούμε να πιστέψουμε ότι κάποιος το χρησιμοποιεί ως βάρος προς συγκράτηση φύλλων χαρτιού από όσο γνωρίζω. Θα πλήρωνα τα πάντα για να το έχω.

21 απριλίου 1973, το έργο παρουσιάστηκε στην Knoedler Gallery (μια από τις παλαιότερες αντιπροσωπείες τέχνης στη Νέα Υόρκη, που ιδρύθηκε το 1846, έκλεισε το 2011, μετά από 165 χρόνια δραστηριότητας). Excerpt of The Dali & The Cooper

[Annie Leibovitz – “Dalì et Alice Cooper”, 1973]

Σήμερα, το «Πρώτο Κυλινδρικό Χρωμο-Ολόγραμμα Πορτραίτο του Εγκεφάλου του Άλις Κούπερ» εκτίθεται στο Μουσείο Νταλί στο Figueres της Ισπανίας. Ο Marquis Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech μας άφησε στις 23 ιανουαρίου 1989 σε ηλικία 84 ετών. Ο Άλις Κούπερ, που σήμερα έχει γίνει «ένας χριστιανός που παίζει γκολφ», τον θυμάται με αυτό τον τρόπο: «Ήταν ο πιο παράξενος χαρακτήρας που έχω γνωρίσει ποτέ, ακόμη και σήμερα μετά από τόσα χρόνια αισθάνομαι κοντά του. Το να δουλεύω μαζί του ήταν μια από τις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής μου.”

Video απαραίτητα:
The Dalì, The Cooper
Alice Cooper at the Dalì Museum

(*) αυτό το άρθρο δημοσιεύεται ταυτόχρονα στο http://www.diatomea.net, «μια πλατφόρμα που δημιουργήθηκε με σκοπό τη διάδοση και προώθηση της Τέχνης σε όλες τις μορφές και τα περιεχόμενά της».

(**) ο τίτλος είναι σκόπιμα στις δύο μητρικές γλώσσες των πρωταγωνιστών, σε σχέση με τη χρήση περισσότερων αναμεμιγμένων γλωσσών από τον Dalì

(***) Mary Whitehouse – στο γραφείο μητρώου Constance Mary Hutcheson – fήταν μια διάσημη αγγλίδα ακτιβίστρια που εργάστηκε για να επιβάλει την ηθική και την ευπρέπεια, σύμφωνα με την ιδέα της (πολύ φανατική) του ‘χριστιανισμού”.

taggato con Alice CooperAnnie Leibovitzartearte-spettacoloarti performativeassurdoConstance Mary Hutchesoncromo-ologramma cilindrico del cervello di Alice CooperDalí e AliceDalí Museum a FigueresDennis DunawayDennis GaborDiatomeadipinti in tre dimensioniFirst Cylindric Chromo-Hologram Portrait of Alice Cooper’s BrainGala DalíHarry WinstonHotel St. Regis di ManhattanIl cervello di Aliceimmagini stereoscopicheKnoedler Gallerylaserlente di FresnelMary WhitehousemoralitàNicoletta Lollinuove forme d’arteologrammiplaylist dedicata a Dalì & CooperSalvador DalìSalvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i DomènechSelwyn Lissacksimmetria tridimensionalestanza 1610surrealismo integraleThe Alice BrainValerio MichettiVenere di MiloVincent Damon Furnier

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s