θεωρία, teoria

Κουλτούρες και πρακτικές επιτήρησης. Διαδίκτυο σε όλα

του Gioacchino Toni

«Ο μετασχηματισμός του Διαδικτύου από ένα δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ ανθρώπων σε ένα δίκτυο ελέγχου, ενσωματωμένο απευθείας στον φυσικό κόσμο, θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο σημαντικός από τη μετάβαση από τη βιομηχανική κοινωνία στην κοινωνία της ψηφιακής πληροφορίας-πληροφόρησης.» 1.

Αυτά είναι τα λόγια της Laura DeNardis, Internet in ogni cosa. Libertà, sicurezza e privacy nell’era degli oggetti iperconnessi- Ελευθερία, ασφάλεια και ιδιωτικότητα στην εποχή των υπερσυνδεδεμένων αντικειμένων (Luiss University Press, Ρώμη 2021), σχετικά με το εύρος της λειτουργίας ελέγχου που επιτρέπει η σύνδεση στο δίκτυο αντικειμένων και συστημάτων εκτός οθόνης, όπως κινητά οχήματα, φορητές συσκευές, μη επανδρωμένα αεροσκάφη, βιομηχανικά μηχανήματα, οικιακές συσκευές, ιατρικός εξοπλισμός κ.λπ… Εκτός από τις εξελιγμένες μορφές ελέγχου που ασκούν οι διαδικτυακές πλατφόρμες ανταλλαγής-μοιράσματος περιεχομένου, αντικείμενα καθημερινής χρήσης ικανά να συλλέγουν και να μοιράζονται προσωπικά δεδομένα διεισδύουν όλο και περισσότερο στην οικειότητα των ατόμων. Επισημαίνοντας πώς ο κυβερνοχώρος προηγείται πλέον πλήρως – και συχνά ανεπαίσθητα – του offline σύμπαντος, διαλύοντας όλο και περισσότερο τα όρια μεταξύ υλικού και εικονικού κόσμου. όλα αυτά εγείρουν το ερώτημα κατά πόσον οποιαδήποτε ιδιωτική πτυχή της ανθρώπινης ζωής θα εξακολουθεί να υφίσταται στο εγγύς μέλλον, ή αν αντίθετα πλέουμε ολοταχώς με ανοικτά πανιά προς την υπέρβαση της ίδιας της έννοιας της ιδιωτικής ζωής.

Στον τόμο, η DeNardis παρουσιάζει ορισμένα παραδείγματα χρήσιμα για να κατανοήσουμε πώς το αντίβαρο του ελέγχου που ασκείται σε αντικείμενα που είναι συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο είναι η τρωτότητα τους. Ένα παράδειγμα αφορά την πιθανότητα οι άγνωστοι να έχουν πρόσβαση και να χειρίζονται από απόσταση ιατρικές συσκευές με ραδιοσυχνότητα εμφυτευμένες στο ανθρώπινο σώμα και συνδεδεμένες στο δίκτυο. Μια άλλη περίπτωση στην οποία επικεντρώνεται η συγγραφέας αφορά τον τομέα της «Κρατικής δολιοφθοράς»” 2, όπως στην περίπτωση του ιού Stuxnet που εντοπίστηκε το 2010 πιθανότατα σχεδιασμένου από αμερικανούς Ηπα και ισραηλινούς, ξεκάθαρα για σαμποτάρισμα των συστημάτων ελέγχου των ιρανικών πυρηνικών συστημάτων, ή της δολιοφθοράς του ουκρανικού ηλεκτρικού δικτύου πιθανότατα από τα χέρια των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών. Ένα άλλο ανησυχητικό παράδειγμα αφορά την ιστορία του «botnet» Mirai του 2016, πιθανώς της μεγαλύτερης κυβερνοεπίθεσης που έχει χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω δολιοφθοράς απλών οικιακών συσκευών συνδεδεμένων στο Διαδίκτυο, γεγονός που έκανε περισσότερους από ογδόντα από τους πιο δημοφιλείς ιστότοπους Usa απρόσιτους σε τεράστιες περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών. (Netflix, Amazon, Twitter…). Η επίθεση πραγματοποιήθηκε παίρνοντας τον έλεγχο εκατομμυρίων οικιακών συσκευών ανατρέχοντας σε περίπου εξήντα κοινά ή προεπιλεγμένα ονόματα χρήστη και κωδικούς πρόσβασης, για να εμφυτεύσει κακόβουλο λογισμικό μέσω του οποίου πλημμύρισε τους ιστότοπους με αιτήματα, μπλοκάροντας τη συνήθη κυκλοφορία τους, καθιστώντας τους έτσι εκ των πραγμάτων απρόσιτους.

Σήμερα υπάρχουν περισσότερα ψηφιακά συνδεδεμένα αντικείμενα παρά άνθρωποι και είναι ένα ταχέως διευρυνόμενο φαινόμενο, τόσο ώστε να προβλέπονται σημαντικές επιπτώσεις, πέρα από οικονομικές, στον τομέα της διακυβέρνησης και των ατομικών δικαιωμάτων.

Στην ορολογία των κυβερνο-φυσικών συστημάτων, τα συνδεδεμένα πράγματα είναι αντικείμενα του πραγματικού κόσμου που ενσωματώνουν άμεσα ψηφιακά στοιχεία. Αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα με τον πραγματικό και τον εικονικό κόσμο. Ο κύριος σκοπός τους [είναι προσανατολισμένος να] διατηρεί τα συστήματα σε λειτουργία εντοπίζοντας και αναλύοντας τα δεδομένα, και ελέγχοντας αυτόματα τις συσκευές. […] Ήδη σήμερα, εκατομμύρια αισθητήρες παρακολουθούν τις περιβαλλοντικές συνθήκες, τα βιομηχανικά συστήματα, τα σημεία ελέγχου και την κίνηση των αντικειμένων. Αυτά τα συστήματα επιπλέον κάνουν να λειτουργούν απευθείας οι συσκευές […] Τα ψηφιακά συστήματα σήμερα είναι συστήματα ελέγχου των πραγμάτων και των σωμάτων στον πραγματικό κόσμο. Τα βιολογικά συστήματα αποτελούν μέρος του περιβάλλοντος των ψηφιακών αντικειμένων. Το διαδίκτυο των πραγμάτων είναι και το διαδίκτυο του εαυτού. Τα «πράγματα» του Διαδικτύου των Πραγμάτων περιλαμβάνουν και τα βιολογικά συστήματα των ανθρώπων, μέσω φορετών τεχνολογιών, συσκευών βιομετρικής αναγνώρισης και συστημάτων ψηφιακής ιατρικής παρακολούθησης 3.

Το όριο μεταξύ φυσικού και μη φυσικού, μεταξύ διαδικτυακού και εκτός σύνδεσης γίνεται ολοένα και πιο ασαφές-εφήμερο. Το Διαδίκτυο έχει επεκταθεί από το απλό γνωστικό πεδίο των χρηστών για να γίνει το αόρατο υπόβαθρο-φόντο της καθημερινής ζωής, μετατρέποντας τη συνδεσιμότητα των ανθρωπίνων όντων από μια στιγμιαία λειτουργία μέσω οθονών σε μια συνεχή λειτουργία μέσω αντικειμένων καθημερινής ζωής. Το αν θα είναι ή όχι online δεν εξαρτάται πλέον από μια επιλογή του ατόμου για το αν θα δράσει-λειτουργήσει ή όχι με μια συσκευή με οθόνη.

Οι υβριδικές σφαίρες online-offline διεισδύουν στο σώμα, το μυαλό, τα αντικείμενα και τα συστήματα που αποτελούν συλλογικά τον υλικό κόσμο. Το Διαδίκτυο δεν αφορά πλέον μόνο τις επικοινωνίες και δεν είναι πλέον ούτε μοναχά ένας απλός εικονικός χώρος. Η προεξοφλημένη αντίληψη του δικτύου ως συστήματος επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων πρέπει να ξεπεραστεί. Η σημαντική αύξηση συστημάτων που ενσωματώνουν ταυτόχρονα ψηφιακά και του πραγματικού κόσμου στοιχεία δημιουργεί συνθήκες που αμφισβητούν βαθιά τις παραδοσιακές έννοιες της διακυβέρνησης στο Διαδίκτυο. Δεν έχει πλέον νόημα να βλέπουμε τους διαδικτυακούς χώρους ως ξεχωριστές σφαίρες, τεχνικά ή πολιτικά, μέσα σε έναν εικονικό κόσμο που κατά κάποιον τρόπο διαχωρίζεται από τον πραγματικό κόσμο. Το online και το offline είναι αλληλένδετα 4.

Αυτή η διαπλοκή μεταξύ αντικειμένων του πραγματικού κόσμου και της σφαίρας του δικτύου απαιτεί μια επανεξέταση της κατηγορίας «χρηστών του Διαδικτύου». θα μείωνε τη σημασία να περιοριζόμαστε στο να μετράμε τα ανθρώπινα όντα που είναι συνδεδεμένα στο δίκτυο -περνώντας από το 1% (σε μεγάλο βαθμό συγκεντρωμένο στις Ηνωμένες Πολιτείες) στα μέσα της δεκαετίας του 1990 σε περίπου 50% του παγκόσμιου πληθυσμού το 2017 -, δεδομένου εξάλλου πως ο υπολογισμός δεν διακρίνει εύκολα μεταξύ πραγματικών προσώπων και «bots»-‘διαδικτυακών ρομπότ’, αυτόματων συστημάτων όπως ανιχνευτών ιστού-web crawlers που περιηγούνται στο περιεχόμενο του Ίντερνετ για να τα ευρετηριάσουν ή τα «chatbots», σε θέση να διεξάγουν συνομιλίες με τους χρήστες. Εκτιμάται ότι ένα συμπιεσμένο ποσοστό μεταξύ 9% και 15% των λογαριασμών Twitter αποτελείται από «bots» που όχι σπάνια χρησιμοποιούνται για μάρκετινγκ, πολιτική προπαγάνδα, ακτιβισμό και καμπάνιες επιρροής. Πέρα από το φαινόμενο των αυτόματων λογαριασμών, τα συνδεδεμένα αντικείμενα είναι πλέον περισσότερα από τα άτομα και αυτά είναι αντικείμενα που δεν έχουν καμία επίσημη σχέση με τους χρήστες ανθρώπους, δεν έχουν οθόνη ούτε διεπαφή χρήστη.

Ακόμα και άτομα που δεν έχουν συνδεθεί ποτέ στο διαδίκτυο εμπλέκονται σε ό, τι συμβαίνει στο ίντερνετ. όλα είναι συνδεδεμένα και το να λέμε «δεν είμαστε παρόντες στο Διαδίκτυο» δεν έχει πλέον πολύ νόημα. Μια επίθεση χάκερς το 2013 έπληξε μια σημαντική εμπορική αλυσίδα των ΗΠΑ, αποκτώντας πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα (πιστωτικές κάρτες, διεύθυνση σπιτιού, αριθμό τηλεφώνου κ.λπ.) περίπου 70 εκατομμυρίων πελατών, εκμεταλλευόμενoι το κλιματικό σύστημα δικτύου της εταιρείας. Δεν παραβιάστηκαν μόνο τα δεδομένα των πελατών που έκαναν αγορές στο διαδίκτυο, αλλά και εκείνων που πήγαν απλά στα φυσικά καταστήματα της εμπορικής αλυσίδας. Ως εκ τούτου, δεν είναι απαραίτητο, τονίζει η DeNardis, να «βρίσκεται στο Διαδίκτυο», έτσι ώστε η ζωή ενός ατόμου να μπορεί να ειπωθεί ότι εξαρτάται εν μέρει από το δίκτυο. Όσο μεγαλύτερη είναι η διάδοση των τεχνολογιών, τόσο λιγότερο γίνονται ορατές. όσο περισσότερο ενσωματώνονται σε υλικά συστήματα, τόσο λιγότερο απαιτούν ρητή συγκατάθεση.

Η ενσωμάτωση αυτών των δικτύων αισθητήρων και ενεργοποιητών στον φυσικό κόσμο έχει καταστήσει τον σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση της υποδομής στον κυβερνοχώρο ένα από τα σημαντικότερα γεωπολιτικά ζητήματα του εικοστού πρώτου αιώνα. Έθεσε υπό αμφισβήτηση τις έννοιες της ελευθερίας και τις δομές εξουσίας της διακυβέρνησης στο Διαδίκτυο, και εξασθένησε περαιτέρω την ικανότητα των Ηνωμένων Πολιτειών να αντιμετωπίσουν αυτές τις εγγενώς διεθνικές τεχνικές δομές πολιτικά. 5.

Η DeNardis αναδεικνύει τις ολοκληρωμένες-ενσωματωμένες δομές ισχύος στη φυσική-ψηφιακή υποδομή, επιμένοντας στη σημασία που αποκτά το φυσικό-εικονικό υβρίδιο σε οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Δίνοντας προσοχή να μην πέσει στον «τεχνολογικό ντετερμινισμό», η συγγραφέας λέει ότι είναι πεπεισμένη ότι η σύνθεση της τεχνικής αρχιτεκτονικής είναι και σύνθεση της ισχύος, της εξουσίας. «Οι τεχνολογίες είναι σχεδιασμένες πολιτισμικά, συμφραζόμενες και ιστορικά ενδεχόμενες. Οι υποδομές και τα τεχνικά αντικείμενα είναι σχεσιακές έννοιες στις οποίες τα οικονομικά και πολιτιστικά ενδιαφέροντα διαμορφώνουν τη σύνθεσή τους» 6. Για να κατανοήσουμε τις τεχνολογικές πολιτικές είναι απαραίτητο να αναγνωρίσουμε τόσο τις υλικές πραγματικότητες της μηχανικής όσο και τις κοινωνικές κατασκευές αυτών.

Οι μοχλοί ελέγχου της διακυβέρνησης του Διαδικτύου δεν περιορίζονται σε καμία περίπτωση στις ενέργειες των παραδοσιακών κυβερνήσεων, αλλά περιλαμβάνουν επίσης: 1. τις πολιτικές που εγγράφονται στο σχεδιασμό της τεχνικής αρχιτεκτονικής. 2. την ιδιωτικοποίηση της διακυβέρνησης, όπως συμβαίνει με τις δημόσιες πολιτικές που εφαρμόζονται μέσω της εποπτείας των περιεχομένων, τους όρους παροχής υπηρεσιών για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. επιχειρηματικά μοντέλα και τεχνολογική δομή · 3. το ρόλο των εννέα παγκόσμιων ιδρυμάτων πολλών ενδιαφερομένων μερών-multi-stakeholder στον συντονισμό κρίσιμων πόρων του Διαδικτύου διασυνοριακά. και μερικές φορές 4. τη συλλογική δράση των πολιτών. Για παράδειγμα, ο σχεδιασμός τεχνικών προτύπων είναι ένα πολιτικό θέμα. Είναι τα μοντέλα, ή οι προδιαγραφές, που επιτρέπουν τη διαλειτουργικότητα μεταξύ προϊόντων που δημιουργούνται από διαφορετικές εταιρείες. […] Εάν τα σημεία ελέγχου της κατανεμημένης υποδομής διαμορφώνουν, δεσμεύουν και διευκολύνουν τη ροή των επικοινωνιών (email, social media, μηνύματα) και των περιεχομένων (για παράδειγμα, Twitter, Netflix, Reddit), η υποδομή που συνδέεται με τον φυσικό κόσμο (σώματα, αντικείμενα, ιατρικές συσκευές, συστήματα βιομηχανικού ελέγχου) είναι σε θέση, μπορεί να αποφέρει πολύ μεγαλύτερες πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις 7.

Επισημαίνοντας πώς ο άμεσος και συνδετικός χειρισμός του φυσικού κόσμου που εφαρμόζεται μέσω του ιστού μπορεί να οδηγήσει σε μια βελτίωση της ανθρώπινης ζωής, ωστόσο, συχνά παραλείπεται πώς αυτές οι βελτιώσεις αναφέρονται στους χρόνους και τους σκοπούς που επιβάλλονται στα άτομα από την «κοινωνία της απόδοσης” 8 που, στον πειθαρχικό της σκοπό-στόχο, ασχολείται με το «Πώς να επιβλέπεις κάποιον, πώς να ελέγχεις τη συμπεριφορά του, την πορεία, τις συνήθειες του, πώς να εντείνεις την απόδοσή του, να πολλαπλασιάζεις τις ικανότητές του, πώς να τον τοποθετείς στον τόπο όπου θα είναι πιο χρήσιμος 9. Γράφει σχετικά ο Salvo Vaccaro:

Στους πειθαρχικούς θεσμούς με τους αμέτρητους σχολαστικούς και λεπτομερείς κανονισμούς τους, τυπικούς ενός διοικητικού μηχανισμού σε διαδικασία γραφειοκρατικοποίησης και κρατικού συγκεντρωτισμού κατά τον δέκατο όγδοο και τον δέκατο ένατο αιώνα, σήμερα οι νέες επικοινωνιακές τεχνολογίες επιτρέπουν μια αβυσσαλέα κάθετη ανάπτυξη της ρυθμιστικής δύναμης σε θέση να ελέγχει ανθρώπους και πράγματα – απλά σκεφτείτε το Διαδίκτυο των Πραγμάτων, l’Internet of Things, και την σύνδεση αμοιβαίας λειτουργίας ανθρώπου-μηχανής ειδικά για τον αυτοματισμό του σπιτιού. Όπως πάντα, παραμένοντας σε οπτική Foucault-Φουκώ, αυτή η δύναμη δεν είναι μόνο κατασταλτική και παρεμποδιστική, αντίθετα, δεν κάνει άλλο από το να επεκτείνει τις ικανότητες γνώσης, κατανόησης, τις μορφές και τους τρόπους της διαδικτυακής και offline συμπεριφοράς μας, μέχρι να γίνει σχεδόν ένα και το αυτό: Onlife. Μια μόνιμα συνδεδεμένη ζωή, ακριβώς onlife, με τη σειρά της τροφοδοτεί και πολλαπλασιάζει τις ευκαιρίες για δύναμη-εξουσία και έλεγχο, χάρη στην υπηρεσία που παρέχει ο καθένας μας στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας σε όλα τα συστήματά του, τις συσκευές του […] και στην αλγοριθμική κυβερνητικότητα που διοχετεύει τις κατάλληλες χρήσεις της, επίσης προκειμένου να επεκτείνει τις αγορές, να δημιουργήσει νέες επιχειρήσεις και νέες μπίζνες, να αυξήσει τα κέρδη και γενικότερα να ωφελήσει την οικονομία. Η εμπορευματοποίηση της κοινωνίας που βρίσκεται σε διαδικασία ψηφιοποίησης αυτοματοποιεί την τεχνοκρατική διαχείριση των ατόμων τόσο ως φυσικά σώματα όσο και ως εικονικά σώματα, αναθέτοντας τους λειτουργίες, πρότυπα, στόχους, διανέμοντας κίνητρα και αντικίνητρα σε αυτά, ενσωματώνοντας ή διώχνοντάς τα ανάλογα με αυτό που απαιτείται, σε παγκόσμια κλίμακα, όπως μας διδάσκουν οι διαδικασίες ξαφνικής μετεγκατάστασης-μετακόμισης. Αυτή η νέα ψηφιακή βιοπολιτική διαμορφώνει πρωτόγνωρες δομές ισχύος επανασχεδιάζοντας τις σχέσεις που υφαίνουν την πλοκή τους και σκιαγραφούν τις πλαστικές, ρευστές, κινητές μορφές και δυναμικές τους, που στροβιλίζονται, οριακά χαοτικές. Η αιφνίδια ταχύτητα εξέλιξης και μετασχηματισμού των τεχνολογικών καινοτομιών είναι το έμβλημα αυτής της κατάστασης, το σχήμα-η εικόνα, θα ήταν σκόπιμο να πούμε, πως είναι θέμα προσδιορισμού με σκοπό να κατανοήσουμε το έδαφος στο οποίο κινούμαστε αυτήν τη στιγμή, να αναχαιτίσουμε τις αδυναμίες αντίστασης στις επιπτώσεις της εξουσίας που εξαπολύει η νέα πολιτική τεχνολογία, τελικά να πειραματιστούμε πρωτοφανείς μορφές συγκρούσεων στο ύψος του ψηφιακού γίγνεσθαι των κοινωνιών και των ζωών μας 10.

Πέρα από την αυτο-προπαγάνδα των αρχιτεκτόνων της άμεσης και συνδετικής χειραγώγησης του φυσικού κόσμου που εφαρμόζεται μέσω του Διαδικτύου, είναι αδύνατο να μην δούμε εκεί μια ισχυρή μορφή ελέγχου, μια «μορφή χειραγώγησης που μπορεί να είναι τόσο κοντινή στο ανθρώπινο σώμα ώστε να φτάνει ακριβώς μέχρι μέσα του και τόσο μακρινή όσο είναι τα βιομηχανικά συστήματα ελέγχου στην άλλη άκρη του κόσμου» 11.

Η DeNardis τονίζει πώς η ικανότητα επιρροής μεταξύ του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου δίδεται και προς τις δύο κατευθύνσεις: εάν είναι προφανώς δυνατό να χειριστείτε τον φυσικό κόσμο που συνδέεται μέσω του δικτύου, άλλο τόσο, ενεργώντας επί της φυσικής πραγματικότητας που συνδέεται στο ίντερνετ είναι δυνατό να ενεργείτε επί της ψηφιακής πραγματικότητας. Η συγγραφέας επικεντρώνεται στο ζήτημα της διακυβέρνησης, della governance σε ένα τέτοιο πλαίσιο σχετικά με την ιδιωτικότητα, την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα. Στον τομέα της ιδιωτικής ζωής, για παράδειγμα, δεν αναλύονται μόνο εκείνοι οι τομείς – βιομηχανικοί, στεγαστικοί, κοινωνικοί και ακόμη και σχετικοί με το ανθρώπινο σώμα – που κάποτε ήταν σαφώς ξέχωροι από την ψηφιακή σφαίρα, αλλά και οι διακριτικές πτυχές, εκείνες που κάνουν διακρίσεις, όπως στην περίπτωση της προσφυγής σε δεδομένα που έχουν συσσωρευτεί στο διαδίκτυο, για εργασιακούς, ασφαλιστικούς και αστυνομικούς σκοπούς.

Ο τόμος τονίζει «τη γνωστική ασυμφωνία μεταξύ του πώς η τεχνολογία μετακινείται γρήγορα στον φυσικό κόσμο και πώς οι έννοιες της ελευθερίας και της παγκόσμιας διακυβέρνησης εξακολουθούν να συνδέονται με τον κόσμο της διακυβέρνησης και της επικοινωνίας.» 12. Για μεγάλο χρονικό διάστημα έχουμε επιμένει για τον ρόλο της ανθρώπινης αυτονομίας και των ψηφιακών δικαιωμάτων στο πλαίσιο του διαδικτύου, θεωρώντας το ως «μια διαδικτυακή δημόσια σφαίρα για την επικοινωνία και την πρόσβαση στη γνώση. Ο στόχος των δημοκρατικών κοινωνιών ήταν να διατηρήσουν «ένα ανοιχτό και ελεύθερο δίκτυο»: μια ακριτική έννοια που έχει γίνει περισσότερο ένα φετιχισμένο ιδανικό» 13. Το ζήτημα της «ελευθερίας του Διαδικτύου» έχει σίγουρα την ιστορική του εξέλιξη, αλλά πάντα τείνει να εστιάζει στην ελεύθερη μετάδοση περιεχομένου, υποτιμώντας τόσο το ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων υπό το φως του κυβερνο-φυσικού πλαισίου όσο και τον έλεγχο της πληροφόρησης που ασκείται όχι μόνο από την αυταρχική εξουσία αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα 14.


Bιβλιογραφία

  • Calzeroni Pablo, Narcisismo digitale. Critica dell’intelligenza collettiva nell’era del capitalismo della sorveglianza, Ψηφιακός ναρκισσισμός. Κριτική της συλλογικής νοημοσύνης στην εποχή του καπιταλισμού της επιτήρησης, Mimesis, Milano-Udine 2019.
  • Chicchi Federico, Simone Anna, La società della prestazione, Η κοινωνία της απόδοσης, Ediesse, Roma 2017.
  • Dal Lago Alessandro, Populismo digitale. La crisi, la rete e la nuova destra, Ψηφιακός λαϊκισμός. Η κρίση, το δίκτυο και η νέα δεξιά, Raffaello Cortina Editore, Milano 2017.
  • DeNardis Laura, Internet in ogni cosa. Libertà, sicurezza e privacy nell’era degli oggetti iperconnessi, Διαδίκτυο σε όλα. Ελευθερία, ασφάλεια και ιδιωτικότητα στην εποχή των υπερσυνδεδεμένων αντικειμένων, Luiss University Press, Roma 2021.
  • Foucault Michel, Le maglie del potere, in Archivio Foucault, III. Estetica dell’esistenza, etica, politica (1978-1985), Τα συνυφασμένα νήματα της εξουσίας, στο Archivio Foucault, III. Αισθητική της ύπαρξης, ηθική, πολιτική, Feltrinelli, Milano 1998.
  • Giannuli Aldo, Curioni Alessandro, Cyber war. La guerra prossima ventura, Κυβερνοπόλεμος. Έρχεται ο επόμενος πόλεμος, Mimesis, Milano-Udine 2019.
  • Han Byung-Chul, La società della stanchezza, Η κοινωνία της κούρασης, Nottetempo, Milano 2012.
  • Vaccaro Salvo, Gli algoritmi della politica, Οι αλγόριθμοι της πολιτικής, elèuthera, Milano 2020.
  • Veltri Giuseppe A., Di Caterino Giuseppe, Fuori dalla bolla. Politica e vita quotidiana nell’era della post-verità, Έξω από τη φούσκα. Πολιτική και καθημερινή ζωή στην εποχή της μετά-αλήθειας, Mimesis, Milano-Udine 2017.

Su Carmilla – Serie completa: Culture e pratiche di sorveglianza Στην Carmilla – πλήρης Σειρά: Κουλτούρες και πρακτικές επιτήρησης


  1. Laura DeNardis, Internet in ogni cosa. Libertà, sicurezza e privacy nell’era degli oggetti iperconnessi, Luiss University Press, Roma 2021, p. 17. 
  2. Cfr. Aldo Giannuli, Alessandro Curioni, Cyber war. La guerra prossima ventura, Mimesis, Milano-Udine 2019. Su Carmilla
  3. Laura DeNardis, Internet in ogni cosa. Libertà, sicurezza e privacy nell’era degli oggetti iperconnessi, op. cit., pp. 23-24. 
  4. Ivi, p. 25. 
  5. Ivi, pp. 32-33. 
  6. Ivi, p. 32. 
  7. Ivi, pp. 33-34. 
  8. Cfr.: Federico Chicchi, Anna Simone, La società della prestazione, Ediesse, Roma 2017; Byung-Chul Han, La società della stanchezza, Nottetempo, Milano 2012; Pablo Calzeroni, Narcisismo digitale. Critica dell’intelligenza collettiva nell’era del capitalismo della sorveglianza, Mimesis, Milano-Udine 2019, p. 23. Su Carmilla
  9. Michel Foucault, Le maglie del potere, in Archivio Foucault, III. Estetica dell’esistenza, etica, politica (1978-1985), Feltrinelli, Milano 1998, p. 162. 
  10. Salvo Vaccaro, Gli algoritmi della politica, elèuthera, Milano 2020, pp. 141-143. Su Carmilla
  11. Laura DeNardis, Internet in ogni cosa. Libertà, sicurezza e privacy nell’era degli oggetti iperconnessi, op. cit., p. 35. 
  12. Ivi, p. 38. 
  13. Ibidem. 
  14. Cfr.: Alessandro Dal Lago, Populismo digitale. La crisi, la rete e la nuova destra, Raffaello Cortina Editore, Milano 2017; Giuseppe A. Veltri, Giuseppe Di Caterino, Fuori dalla bolla. Politica e vita quotidiana nell’era della post-verità, Mimesis, Milano-Udine 2017. Su Carmilla

TAGGED WITH → Aldo Giannuli • Alessandro Curioni • Alessandro Dal Lago • Anna Simone • biopolitica digitale • Byung-Chul Han • controllo • Culture e pratiche di sorveglianza • cyberpazio • digitale • Federico Chicchi • Gioacchino Toni • Giuseppe A. Veltri • Giuseppe Di Caterino • governance • internet • Internet delle Cose • Internet of Things • Laura DeNardis • Michel Foucault • offline • oggetti iperconnessi • onlife • online • Pablo Calzeroni • Privacy • Salvo Vaccaro • società • Società della prestazione • sorveglianza • tecnologia politica • tecnologie • Web

Σχολιάστε